حکم اعدام برای 3 نوجوان معترض عربستانی

حکم اعدام برای 3 نوجوان معترض عربستانی
چهارشنبه 1 مهر 1394 - 20:13

کارشناسان مستقل کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقامات سعودی خواستند که حکم اعدام برادرزاده باقر النمر روحانی برجسته این کشور را که گفته می شود در 17 سالگی در تظاهرات شرکت کرده، لغو کنند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، کارشناسان مستقل کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کردند که علی محمد النمر در سال 2012 میلادی که 17 سال داشت و هنوز به سن قانونی نرسیده بود، به دلیل شرکت در تظاهرات ضد دولتی در استان شیعه نشین قطیف، بازداشت و دادگاه حکم اعدام وی را در ماه می 2014 صادر کرد.

این بیانیه می افزاید: به نظر می رسد علی محمد در معرض شکنجه قرار گرفته و بر اثر شکنجه مجبور به اعتراف شده است. این متهم هم چنین قبل از محاکمه و پس از آن، از داشتن وکیل مدافع قانونی برای دفاع از خود محروم بوده است.

کارشناسان تاکید کردند که محاکمه و تایید حکم علی محمد در دادگاه تجدید نظر سعودی نیز بدون اعلام قبلی و با نادیده گرفتن تمام معیارها و اصول بین المللی صورت گرفته است.

بر اساس این بیانیه مجازات های اعدام در حق افراد زیر 18 سال در عربستان، با تعهدات بین المللی این کشور مغایرت دارد.

این کارشناسان هشدار دادند که احتمال می رود حکم اعدام علی محمد که به اتهام حمله به نیروهای پلیس دستگیر شده است، هر لحظه اجرا شود.

این بیانیه در پایان خاطرنشان می کند که کارشناسان، اطلاعاتی به دست آوده اند که نشان می دهد دو فرد دیگر در عربستان که هنگام شرکت در تظاهرات کم سن و سال بوده اند، به اعدام محکوم شده اند.

پربیننده ترین خبرها