واکنش جهانیان به فاجعه کشته شدن حاجیان درمنا

جمعه 3 مهر 1394 - 22:20

تهران (العالم) – فاجعه منا و کشته شدن صدها زائر از کشورهای مختلف که هزاران مسلمان سراسر جهان را داغدار کرد، با واکنش هایی از سوی شخصیت های منطقه ای و بین المللی همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم درهمین حال بسیاری از شخصیت های برجسته جهان اسلام خواستار قرار دادن مدیریت حج زیرنظر کشورهای اسلامی شدند.

شماری از پایتخت ها و رهبران کشورها با خسارت دیدگان فاجعه منا ابراز همبستگی و همدردی کردند و تعدادی از شخصیت های دینی و اسلامی بر لزوم مشارکت کشورهای اسلامی در برگزاری مراسم حج و عدم انحصار حج در اختیار مقام های سعودی تاکید داشتند.

شیخ محمد قورماز رییس امور دینی ترکیه دراین زمینه با بیان اینکه یک مشکل روشن در اداره امور حج وجود دارد،  تاکید کرد: جهان اسلام و سازمان همکاری اسلامی باید یک کنفرانس بین المللی برگزار کنند و طی آن چگونگی تامین امنیت مناسک حج را مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: دست اندرکاران اداره و هدایت حجاج در فاجعه منا سهل انگاری و کوتاهی داشته اند.

صلاح الدین دیمرتاش رییس حزب ملتهای دمکراتیک ترکیه هم حادثه روی منا را یک کشتار واقعی توصیف کرد و دولت عدالت و توسعه را به دلیل سکوت در برابر این فاجعه مورد حمله قرار داد.

وی از مقام های آنکارا از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دلیل مجامله گویی با دولت عربستان انتقاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اماکن مقدس ملک آل سعود نیست بلکه به عنوان مقدسات اسلامی به تمام مسلمانان تعلق دارند. سعودی ها مراسم حج را یک مراسم توریستی و فرصتی برای مال اندوزی بشمار می آورند. چنین اندیشه ای باعث شد تا چنین خیل عظیمی از مردم کشته شوند.

نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق و رییس جناح دولت قانون در پارلمان هم خواستار قرار دادن امور حج در اختیار بخش برنامه ریزی و اداره سازمان همکاری اسلامی شد. وی غرور و خودپسندی مقام های سعودی را محکوم کرد. 

شیخ عبدالناصر جبری دبیرکل جنبش امت اسلامی در لبنان هم از جمله شخصیت هایی است که خواستار سازماندهی حج توسط کشورهای اسلامی برای  جلوگیری از تکرار چنین فجایعی شد.

شیخ احمد القطان رییس "انجمن گفتار ما و کردار" خواستار برگزاری و اداره مراسم حج توسط تمامی کشورهای اسلامی و منحصر نماندن آن در اختیار عربستان شد.

استفان دوگاریک سخنگوی رسمی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل هم به نقل از وی خواستار انجام تحقیق فراگیر به منظور پی بردن به علت و عامل حادثه شد. وی خاطرنشان کرد: چالش های سازماندهی حج بسیار بزرگ است.

شورای بین الملل حمایت از محاکمه عادلانه و حقوق بشر از جامعه بین الملل خواست تا یک کمیته تحقیق بین الملل به منظور پی بردن به علل و عوامل این مصائب فاجعه بار مکرر تشکیل دهد.

دراین میان هنگامی که واشنگتن به خانواده های قربانیان منا تسلیت گفت، پاپ فرنسیس رهبر کاتولیک های جهان نیز که درآمریکا به سر می برد از شهر نیویورک با مسلمانان ابراز همدردی کرد.

در قاره اروپا فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دونالد توسک رییس شورای اروپا ، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و وزیران خارجه ترکیه ، فرانسه و انگلیس نیز با خانواده های قربانیان این حادثه جانسوز ابراز همدردی کردند. 

پربیننده ترین خبرها