تأثیر "زندان" در تغییر دیدگاه مبلغ مشهور وهابی!

شنبه 4 مهر 1394 - 19:02

العالم - مبلغ مشهور وهابی که سال گذشته به خاطر انتقاد از عملکرد نامطلوب قطار مشاعر زندانی شده بود، این بار با تمام قوا در صدد توجیه فاجعۀ منا و تبرئۀ حکام آل سعود برآمد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "محمد العریفی" مفتی تندروی سعودی، در تلاش برای تبرئه مقامات عربستان در حادثه مرگبار منا، کشته و زخمی شدن هزاران نفر از حجاج مظلوم بیت الله الحرام را قضا و قدر توصیف کرد!

این مفتی وهابی، حادثه مرگبار منا را که در نتیجه آن شمار زیادی از حجاج کشته و زخمی شدند، بسیار دردناک خواند ولی در عین حال به دفاع از حکومت سعودی پرداخت و گفت: آل سعود مسئول حادثه منا نیست و قربانی شدن حجاج، قضا و قدر است.

وی گفت: مرگ قدر است و این امر تقدیم و تاخیر ندارد و نباید گفته شود کسانی که در منا کشته شدند، اگر نزد خانوداه خود بودند از مرگ رهایی می یافتند.

مفتی مشهور سعودی، با قاطعیت تمام، تلاش نیروهای امنیتی و دولتی سعودی برای بهبود برگزاری مراسم حج را ستود.

این در حالی است که عریفی درست یک سال پیش، با انتقاد از عملکرد ضعیف قطار مشاعر، به دستور مقامات قضایی عربستان حدود 40 روز زندانی شده بود.

زندانی شدن عریفی که از مبلغان مشهور عربستان به شمار می آید، آن هم به دلیل انتقاد توییتری از عملکرد یک سامانۀ حمل و نقل، به خوبی نشان می دهد که علت سکوت مطلق رسانه های عربی داخل و خارج عربستان در قبال سوء مدیریت و کشتار شبه عمد حجاج توسط حکام آل سعود، چه بوده است.

در همین حال، مراجع رسمی و رسانه ها، شمار قربانیان حادثه منا را بیش از 1300 کشته و 3000 زخمی اعلام کرده اند، بسیاری از رسانه ها و شخصیت های مسلمان ضمن انتقاد از سوء مدیریت آل سعود در اداره امور حج، فاجعه منا را نتیجه سهل انگاری بیش از حد مقامات سعودی توصیف کرده اند.

پربیننده ترین خبرها