میلیو‌نها دلار برای ساخت هتل؛ امنیت حجاج هیچ!

میلیو‌نها دلار برای ساخت هتل؛ امنیت حجاج هیچ!
يکشنبه 5 مهر 1394 - 14:42

العالم ـ شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی به امنیت حاجیان در مناسک حج، خواستار تشکیل کمیته بین المللی برای مشارکت در سازماندهی و نظارت بر موسم حج شدند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شخصیت های اسلامی و عربی اعلام کردند که عربستان در قبال حادثه تاثیر برانگیز منا که جان صدها حاجی را گرفت، مسؤول است.

"عبدالله زغیب" نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفت وگو با العالم اظهار داشت: نمی توانیم بپذیریم که میلیونها دلار برای ساخت هتلهای جدید در مکه و اطراف آن و برای قطار حرمین هزینه شود اما برای راههایی که حاجیان باید در مناسک حج بپیمایند اقدامی اساسی نشود.

"نشات المنصوری" یکی از اعضای شورای استان بصره عراق نیز با انتقاد از ناتوانی عربستان سعودی در رفع نیازهای حاجیان و خدمات رسانی به آنان و کاستن از حوادث ناخوشایند، بر ضرورت کمک گرفتن ریاض از تجارب کشورهای اسلامی و دیگرکشورها در این زمینه تاکید کرد.

مسوولان سعودی کوتاهی کردند

"محمد کیوه" استاد علوم اسلامی تونس نیز گفت: مسوولان و دست اندرکاران حج وهیاتهای برگزار کننده سعودی کوتاهی کردند.

تکرار حوادث غم انگیز حج

"غالب قندیل" عضو شورای ملی رسانه در لبنان در گفت وگو با العالم اظهار داشت: تکرار حوادث غم انگیز هنگام ادای مناسک حج، نشانه ناکامی دولت عربستان در حفظ جان حاجیان است.

وی افزود: عربستان سعودی در برخورد با بسیاری از مسایل داخلی و خارجی، با معیارهای حقوق بشر فاصله دارد.

آل سعود احترامی برای زایران خانه خدا قایل نیست

"احمد الکحلاوی" رییس هیات ملی حمایت از مقاومت در تونس نیز در گفت وگو با العالم خاطرنشان کرد، رژیم سعودی نه احترام مکانهای مقدس را حفظ می کند و نه  به زایران خانه خدا احترام می گذارد و شاهد ادعای ما نیز افزایش حوادث تاسف بار از جمله آتش سوزی یا سقوط ساختمانها یا اختلال در حرکت موج جمعیت و بی نظمی یا توهین به مردم است.

دولت عربستان مسوول جنایت مناسک حج

"فضل طهبوب" عضو دفتر سیاسی جبهه مبارزه مردمی بیت المقدس در گفت وگو با العالم تصریح کرد، دولت عربستان باید مسوولیت این اقدام را بپذیرد زیرا مراسم حج را مدیریت می کند و وقوع اینگونه زیانها و خسارتها در حج به این سادگی قابل جبران نیست، بیش از 2000 حاجی کشته و زخمی شدند و این جنایتی است که دولت عربستان مسوول آن است.

سهل انگاری آل سعود

"ملاذ مقداد" مدیر پژوهشها و تحقیقات وزارت اطلاع رسانی سوریه در گفت وگو با العالم اظهار داشت: با این حادثه پی می بریم که نسبت به این مساله مهم سرنوشت ساز در تاریخ امت عرب و مسلمان سهل انگاری شده است.

مشارکت سازمان همکاری اسلامی در اداره حج

"جواد البزونی" مسوول مجلس اعلای بصره به العالم گفت: ما می خواهیم سازمان همکاریهای اسلامی، مراسم حج را اداره کند زیرا همه کشورهای اسلامی در حج شرکت دارند.

دولت سعودی اولین و تنها عامل حادثه حج

"محمد بنیک" عضو گروه سلفی النور ترکیه نیز در گفت وگو با العالم اظهار داشت: دولت سعودی اولین و تنها عامل این حادثه است زیرا خود مراسم حج را اداره کرده و میزبان حاجیان است بنابراین با توجه به تعلل ها و کاستی های صورت گرفته باید اتحادیه ای شامل همه کشورهای اسلامی برای اتخاذ تدابیر لازم برای تامین سلامتی جان حجاج تشکیل شود زیرا این مساله به همه مسلمانان مربوط است.

وی افزود: درست است که این مکانهای مقدس در عربستان سعودی قرار دارد اما بدان معنا نیست که این اراضی مختص آنان است بنابراین همه مسلمانان باید به دنبال راه حل باشند.

پربیننده ترین خبرها