آیا کشتار منا تعمدی نیست؟

آیا کشتار منا تعمدی نیست؟
يکشنبه 5 مهر 1394 - 21:23

ممکن است خواننده از دیدن این عنوان تعجب کند اما رفتار بی تفاوت مقامات آل سعود نسبت به حاجیان فقیر و توجه به شخصیت های بارز بین المللی که به حج رفته اند باعث می شود در روایت رسمی حادثه منا شک و شبهه ایجاد و این سوال مطرح شود که آیا این کشتار از پیش طراحی شده بود تا سعودی ها برای رسیدن به اهدافی خاص از آن بهره برداری کنند؟

با نگاهی سریع به حوادث سالهای قبل در مراسم حج می توان دید که هزاران حاجی در اثر کوتاهی و اهمال سعودی ها به شهادت رسیده اند.
فقط در سال 1990 هزار و 426 حاجی طبق ادعای مقامات آن زمان به دلیل از کار افتادن سیستم تهویه در یکی از تونل های مخصوص حجاج کشته شدند در صورتی که در تمام دنیا جوانب احتیاط رعایت می شود و تدابیری برای بروز چنین اتفاقاتی اندیشیده می شود آن هم وقتی که قرار باشد چند میلیون نفر در مکانی جمع شوند.
در دو دهه اخیر نیز حدود 4 هزار حاجی بر اثر وقوع آتش سوزی و حوادث دیگر کشته و دهها هزار نفر مجروح شده اند اما با کمال تاسف به دلیل وابستگی سران برخی کشورهایی که حاجیانشان هر از گاهی در این مراسم کشته می شوند و نیز به دلیل ناتوانی ملت ها از مطالبۀ حقوقشان در پیگرد آل سعود و قصاص مقصران، نتیجه طبیعی جز این نیست که هرساله شاهد تکرار این کشتارها در حجم بزرگ تر باشیم مانند حوادثی که در منا و چند روز قبل از آن در بیت الله الحرام هنگام سقوط جرثقیل رخ داد و مغزهای متفکر سعودی آن را به خدا نسبت دادند و گفتند مشیت الهی بوده است!
با وجود آن که مسبب فاجعه منا کسی جز محمد بن سلمان پسر پادشاه و خالد بن الفیصل حاکم مکه نمی تواند باشد، وزارت کشور عربستان در اوج حماقت، مسوولیت را به گردن حاجیان می اندازد گویی آنها خودشان را به راههای باریک انداخته و با دست خود، خود را به کشتن داده اند و حکومت عربستان هیچ مسوولیتی در قبال ایجاد نظم نداشته است.
باید به آل سعود گفت که همه دنیا از جمله خودتان فهمیدید که برای این امر خطیر صلاحیت ندارید پس به بی کفایتی خود اعتراف کنید و به تکبر پوچ خود که باعث ایجاد بحران در منطقه و کشته شدن مسلمانان در یمن، سوریه، عراق، لبنان، تونس و لیبی شده است، پایان دهید.
شما همان طور که در عرصه سیاست، مسوولیت ناکامی و بی لیاقتی های خود را به گردن کشورهای موفق و پیشرفته می اندازید امروز هم مسوولیت حوادث پیش آمده را به عهده حجاج گذاشتید. اما باید گفت شما که ادعا می کنید موفق ترین کشور دنیا در زمینه برگزاری مراسم حج هستید طوری که انگار در دنیا مکه دیگری هم هست! پس ای نوابع تنظیم حج در دنیا چگونه اجازه دادید که چنین کشتارهایی رخ دهد ؟
سوال دیگر این است که شما با جسد حجاج چه کردید؟ چطور در حرم منا به خود اجازۀ توهین به اجساد مسلمانان را دادید؟ با مجروحان و مفقودان چه کردید؟ توانایی ها و قدرت اجرایی شما در مقابله با چنین حوادثی کجاست؟
اگر می دانید که جلوگیری از تکرار چنین حوادثی مستلزم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و اورژانسی است چرا هر بار اتفاقی سهمگین تر از دفعه قبل رخ می دهد؟ آیا اهمال شما در برطرف کردن کاستی ها تعمدی و هدفمند نیست؟
در عراق تعداد زائران امام حسین (ع) به میلیونها نفر می رسد و با وجود اوضاع دشوار امنیتی به دلیل وجود داعش اتفاق مهمی نمی افتد و حتی اگر انفجاری رخ دهد توسط تکفیری هایی است که شاگردان مکتب آل سعود و تفکر وهابی آنها هستند.
در بنگلادش مراسم دینی با حضور میلیونها نفر برگزار می شود و تا کنون کسی وقوع چنین حوادثی را در آنجا شاهد نبوده است. پس چرا این اتفاقات فقط در عربستان رخ می دهد؟
به نظر می رسد آل سعود پشت این کشتارها اهداف و مقاصدی را دنبال می کند که منبع آن تفکر وهابیت است:
1- تبدیل موسم حج به ایامی شوم برای مسلمانان با هدف گسترش ترس تا جرأت نکنند برای ادای این فریضه الهی به حرمین شریفین بروند ... این تفکر کاملا با تفکر داعشی ها که خواستار ویرانی کعبه و جلوگیری از برگزاری نماز در اعیاد و ادای سایر واجبات اسلامی است همخوانی دارد.
2- برخی تسویه حساب های امنیتی با بهره برداری از این حوادث.
نکته قابل توجه دیگر این است که شمار قابل توجهی از کشته های منا از ایرانی ها بودند که در میان آنها مسوولان مهمی نیز حضور داشتند. تا کنون 169 نفر از حاجیان ایرانی به شهادت رسیده اند و تعداد آنها در حال افزایش است. اگر کشته شدن آنها طبیعی باشد مفقود شدن بیش از 250 نفر طبیعی نیست. به خصوص که در میان آنها اسامی مهمی مانند غضنفر رکن آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان و از چهره های شاخص در بعثه مقام معظم رهبری در حج به چشم می خورد که بیانیه رهبر انقلاب را برای حجاج قرائت کرد. او کجاست؟ چرا تا کنون خبری از سرنوشت وی در دست نیست؟
3- سومین هدف عربستان از این اقدامات مخدوش کردن چهره اسلام است تا مسلمانان را انسانهایی بی نظم و آشوبگر جلوه دهد که قادر به اداره امور خویش نیستند.
و اما در برابر این کشتار وحشتناک از سازمان ها و ملت های اسلامی و عربی انتظار می رود که این اقدامات را انجام دهند:
اول: تشکیل کمیته تحقیق از میان کشورهای اسلامی و بین المللی برای مشخص کردن مسوولیت ها و تعیین مجازات ها.
دوم: زیر بار نرفتن برای باقی ماندن اداره اماکن مقدس حرمین شریفین در دستان آل سعود و تلاش برای تشکیل کمیته اسلامی – بین المللی برای نظارت و اداره اماکن مقدس در عربستان.
سوم: علمای اسلام در تمام کشورهای اسلامی باید گوشزد کنند که مسوولیت مستقیم این جنایت زشت متوجه آل سعود است و مردم  خود را با صدور فتواهای لازم در این زمینه آگاه کنند.
چهارم: ملت ها باید ترس و ذلت را کنار گذاشته و به خیابان ها بیایند تا با اعمال فشار به حاکمان خود آنها را وادار به اتخاذ مواضع محکم در برابر آل سعود نمایند.
اگر این اتفاق ها نیفتد همه ما باید منتظر کشتارهای جدید در سالهای آینده باشیم که مانند حوادث سالهای قبل عادی جلوه داده خواهد شد و دوباره شاهد ریخته شدن خون برادران و پدران و خواهران و مادران خود خواهیم بود. بیایید مصداق حدیث نبوی نباشیم که فرمود:"کما تکونوا یولی علیکم" (خودتان هرطور که اجازه دهید بر شما حکومت خواهند کرد).
نویسنده: حکم امهز
 

پربیننده ترین خبرها