رفتار خصمانه آمریکا قبل و بعد از توافق تغییری نکرده

رفتار خصمانه آمریکا قبل و بعد از توافق تغییری نکرده
دوشنبه 6 مهر 1394 - 08:52

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه تغییری در رفتار خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مشاهده نمی‌شود، خاطرنشان کرد وضعیت با قبل از توافق تغییری نکرده است و دشمنی راهبردی امریکا علیه انقلاب اسلامی، همچنان ادامه دارد.

"سردار مسعود جزایری" شامگاه یکشنبه در برنامه "من طهران" شبکه خبری "العالم"، در پاسخ به سؤالی درباره تحولات به وجود آمده در زمینه تهدیدها علیه کشورمان پس از برجام گفت: با توجه به مواضع مقامات آمریکایی، ما در رفتار خصمانه این کشور کمترین تغییری را نسبت به انقلاب اسلامی و کشورمان مشاهده نمی کنیم.
وی افزود: زیرا آنها در اوج مذاکرات و حتی قبل و بعد از آن از گزینه نظامی روی میز خود، صحبت می کنند و به هر شکل ممکنی در پی  ایجاد تغییر در رفتار و سیاست های ایران هستند.
سردار جزایری، دلیل عدم اقدام نظامی از سوی امریکا علیه ایران را ناتوانی واشنگتن در این زمینه دانست و گفت: از نظر ما وضعیت با قبل از توافق هسته‌ای تغییری پیدا نکرده است و دشمنی راهبردی امریکا علیه انقلاب اسلامی، همچنان ادامه دارد.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهداف آمریکا از مذاکرات هسته ای تصریح کرد: مذاکرات و توافق هسته ای، برگی است که آمریکایی ها از طریق آن خواستند تا بر روی منویات جمهوری اسلامی ایران تأثیر بگذارند، که امیدواریم با تمهیداتی که در مقابل آن پیش بینی شده است، هرگز چنین اتفاقی نیفتد و آمریکایی ها نتوانند سیاست های خودشان را از این طریق علیه ایران، اعمال کنند.
* سناریوهای مختلف آمریکا را بررسی کرده ایم
سردار جزایری در پاسخ به ادعای برخی از مراکز تصمیم گیری آمریکا مبنی بر اینکه یکی از اهداف توافق هسته ای تغییر رفتار ایران از نظر سیاسی و نظامی در منطقه و عرصه بین الملل است، گفت: ما سناریوهای مختلف آمریکا را مورد بررسی قرار داده ایم. این کشور از بیش از سه دهه پیش تاکنون، علیه ایران توطئه کرده است و ما معتقدیم که این امریکایی ها هستند که باید در منش و رفتارشان تغییر ایجاد نمایند. زیرا رفتار ایران، مبتنی بر مردمسالاری دینی و عدالتخواهی برای همگان است و معتقد است که جنگ و خونریزی راه حل مناسبی برای کشورها نیست و اختلافات باید از طریق مذاکره برابر حل شود.
* آمریکا به دنبال جاده یک طرفه است
این فرمانده ارشد نظامی کشورمان درباره آینده نزاع و تقابل ایران و آمریکا،  اظهار داشت: آمریکایی ها به دنبال یک جاده یک طرفه هستند که سکاندار آن فقط خودشان باشند. بدیهی است که ایران چنین امری را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. بنابراین منازعه میان امریکا و ایران تا زمان تغییر رویه امریکایی ها ادامه خواهد داشت.
* بازی خطرناک آمریکا در منطقه
سردار جزایری تأکید کرد: آمریکایی ها بازی خطرناکی را در منطقه پیگیری می کنند که یکی از ابعاد آن تجزیه کشورهای اسلامی و بخصوص تجزیه بسیاری از کشورهای منطقه است و این را می توان از لابلای راهبردهای کلان آمریکایی‌ها فهمید.
سردار جزایری گفت: این در حالی است که سیاست ها و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران کاملا در مقابل این حرکت قرار دارد و تلاش می کند کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی در صلح و صفا باشند و تمامیت ارضی آنها حفظ شود، زیرا ما معتقدیم قدرت یابی هر کشور اسلامی و هر کشوری در منطقه به نفع همه کشورها است. این دو سیاست هرگز نمی توانند در یک مسیر قرار بگیرند. این که آمریکا تغییر ادبیات -و نه تغییر رویه- داده است علت آن بیش از سه سال تلاش بیهوده برای سرنگون کردن دولت بشار اسد می باشد، و حالا که بعد از بسیج کردن هزاران تروریست به بن بست و ناکامی رسیده، تلاش می کند از طرق دیگر سیاست های خودش را اعمال کند.
سردار جزایری خاطرنشان کرد: البته جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند جلو این جنگ و خون ریزی را تا جایی که می تواند بگیرد، و با انجام مذاکرات میان دولت و مردم و بعضی گروههای به اصطلاح اپوزیسیون در سوریه به نوعی وفاق ملی دست پیدا کند.
 

* آمریکا به دنبال اعمال سیاستهای خود در منطقه است
سردار جزایری اظهار داشت: کشورهای منطقه و آنهایی که واقعا طالب صلح و آرامش هستند باید توجه بیشتری به سیاستهای دوگانه و چندگانه آمریکایی ها داشته باشند. و دقت کنند که در دام سناریوهای آمریکایی قرار نگیرند. آمریکایی‌ها در شرایط امروز ممکن است که صحبت از مذاکره داشته باشند، ولی بدون تردید در پس این مذکره اعمال سیاستهای خودشان است، البته کتمان هم نمی کنند و همان سیاست دیرینه خودشان یعنی تغییر دولت قانونی سوریه را باز هم مطرح می کنند.
وی افزود: آیا مردم سوریه به بشاراسد و دولت فعلی سوریه در یک انتخابات آزاد رأی ندادند، بنابراین به آمریکایی ها، فرانسوی ها و دیگران چه ارتباطی دارد که برای سرنوشت مردم سوریه تصمیم گیری کنند. واقعیت این است که همه می‌بینند که آمریکایی‌ها و ارتجاع عرب چه تلاشهایی می‌کنند که این درگیری خونین همچنان خونین باقی بماند.
* دلیل کمک نظامی روسیه به سوریه
سردار جزایری در خصوص ارسال تجهیزات و امکانات نظامی از سوی روسیه به سوریه گفت: روسها به عیان می بینند که آمریکاییها تلاش می کنند سوریه را تجزیه کنند. و بیشترین امکانات نظامی توسط آمریکایی ها یا همپیمانان آن چه اروپایی و چه کشورهای منطقه مانند عربستان و ترکیه و خیلی کشورهای دیگر با حجم بالایی امکانات نظامی را علیه مردم سوریه سرازیر می کنند.
سردار جزایری اظهار داشت: در واقع روسها تلاش می کنند این عقب ماندگی خود در منطقه جبران کنند، و ما امیدواریم که موازنه ای اتفاق بیفتد که این موازنه بتواند ایجاد بازدارندگی بکند در ادامه هجمه‌ای که آمریکا علیه سوریه دارد.
* جنگ نیابتی علیه بشریت در یمن
سردار جزایری درخصوص ادامه حملات تجاوزکارانه عربستان به یمن گفت: به دنبال بیداری اسلامی در یمن یک اتفاق میمون رخ داد و آن قیام آحاد مختلف مردم علیه گذشته ی ناسازگار با فرهنگ و منش و در واقع آن روحیه آزادی طلبانه یمنی ها بود.
وی افزود: متاسفانه همانطوری که در کشورهای دیگر هم شاهد بودیم رژیم های سلطه و در راس آن آمریکایی ها این پدیده را برنتافتند و به شدت تلاش کردند که این نقطه به اصطلاح آن ها بحرانی را در نطفه خفه کنند. لذا متاسفانه مشاهده کردیم که در واقع در یک جنگ نیابتی که عربستانی ها آن را به مرحله اجرا در آوردند جنایت علیه بشریت در یمن اتفاق افتاد و ماه ها از آن واقعه تلخ می گذرد.
سردار جزایری خاطرنشان کرد: مناسب است در اینجا اشاره کنیم به این چالش بزرگی که ما در سازمان های به اصطلاح حقوق بشر با آن مواجه هستیم؛ با سازمان ملل متحد، با شورای امنیت، با سایر مراکزی که ادعای حقوق بشری دارند و کشورهای اروپایی که گاهی برای مثلا یک اتفاق ساده اشک تمساح می ریزند.
وی  تأکید کرد: به نظر من در آینده تاریخ درباره جنایتی که در یمن اتفاق افتاده است بسیار سخن خواهد گفت، و خیلی از افراد و کشورهایی که همراهی کردند یا سکوت کردند در محکمه تاریخ به محاکمه کشیده خواهند شد.
* مقاومت یمنی‌ها با دستهای خالی در برابر ائتلاف متجاوزان
سردار جزایری اظهار داشت: مردم یمن مردم مقاوم و پایداری هستند. لذا می بینیم که با دست خالی در مقابل ائتلافی که نوشته یا نانوشته شکل گرفته است، مقاومت می کنند. تجهیزات فراوان آمریکایی و اروپایی توسط عربستان علیه مردم بی پناه یمن به کار گرفته می شود، ولی بر اساس استنادات و شواهد میدانی و گزارشاتی که واصل می شود این برخوردهای خصمانه خللی در روحیه مردم ایجاد نکرده است.
 

* راه حل فقط مذاکره یمنی - یمنی است
سردار جزایری تأکید کرد: در مقابل، سعودی ها فکر می کردند به سرعت می توانند مسئله یمن را به نفع خودشان حل کنند و خاتمه دهند. اما ماه ها از این جریان گذشته و نه تنها آن اتفاق رخ نداده است بلکه شاهد خساراتی در داخل عربستان به لحاظ این جنگ و منازعه ای که رخ داده هستیم. به نظر می رسد که یمن راه حل نظامی ندارد و مسئله یمن بایستی توسط مردم خود یمن حل شود.
سردار جزایری  خاطرنشان کرد: هر چه که سایر کشورها در امور داخلی یمن دخالت کنند - به خصوص که دخالت به گونه ای باشد که بخواهند سیاست های خودشان را بر مردم یمن و بر انقلاب یمن تحمیل کنند- به نظر می رسد در واقع به شعله ور شدن آتشی که در این کشور ایجاد شده است، منجر می شود. ما بایستی دنبال راه حل های مذاکره ای یمنی - یمنی باشیم که ان شاء الله این مسئله به سامان برسد.
* تحول راهبردی در عرصه دفاعی
سردار جزایری با اشاره به رشادت های رزمندگان کشورمان در دوران جنگ تحمیلی تأکید کرد: از زمان پایان جنگ تحمیلی تاکنون تحولات بسیار زیادی در عرصه های دفاعی در مجموعه نیروهای مسلح کشور به وجود آمده است، به گونه ای که وضعیت فعلی ما قابل مقایسه با گذشته نیست.
سردار جزایری با تأکید بر اینکه در عرصه دفاعی کشور، یک تحول راهبردی به وجود آمده است تصریح کرد: این تحول، به ما توانی داده است که اعلام کنیم می توانیم در مقابل هجمه هر قدرتی نه تنها از انقلاب، سرزمین و کشورمان بلکه حتی از مقاومت منطقه و سایر مظلومان در سراسر جهان دفاع کنیم.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ایران با تهدید دشمنان شناخته شده در عرصه های مختلف مواجه است، تأکید کرد: هر کشوری زمینه های دفاع مؤثر را در خودش به وجود می آورد. ما از یک طرف با دشمنانی مواجه هستیم که کشور را با اقدام نظامی تهدید می کنند. این گفته تنها اندیشکده ها، اتاق های فکر یا سیاستمداران در سایه این کشورها نیست. شما بارها شاهد بوده اید که توسط مقامات عالی امریکا و در رأس جمهور این کشور، ایران به حمله نظامی تهدید شده است.
* ایران رژیم صهیونیستی را حریفی برای خود نمی‌داند
سردار جزایری در پاسخ به سؤالی درباره احتمال واکنش های احمقانه رژیم صهیونیستی پس از شکست در مانع تراشی بر سر توافق هسته ای گفت: شاید رژیم صهیونیستی حق داشته باشد خشمگین باشد. زیرا آنها سه شکست سنگین پیاپی را در جنگ های اخیرشان علیه حزب الله در لبنان و مقاومت فلسطین در غزه دارند. به نظر می رسد هر اندازه که اشغالگران بیشتر اقدامات جنگ افروزانه دست بزنند زمینه های نابودی و تضعیف بیش از پیش خودشان را فراهم می کنند. ایران در گذشته هم اعلام کرده است رژیم غاصب صهیونیستی را حریفی برای خودش نمی داند. شاید امریکایی ها نیز این موضوع را بدانند.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، با اشاره به آمادگی کشور برای مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: خوشبختانه امکانات دفاعی و وضعیت نظامی کشور، به گونه ای است که بعید است اسرائیلی ها دست به چنین حماقت بزرگی بزنند. زیرا اولین شلیک اسرائیل علیه ایران با نابودی کامل این رژیم و رهایی سرزمین مقدس فلسطین مساوی خواهد بود.
* ارتقای همه جانبه توان دفاعی ایران
سردار جزایری در خصوص بحثهای مطرح شده درباره توانمندی‌های موشکی ایران بعد از توافق گفت: متاسفانه ما دشمنانی داریم که به صورت علنی جمهوری اسلامی را به اقدام نظامی تهدید می کنند، و جهانیان به ما حق می دهند که همواره برای ارتقای توان دفاعی خود تلاش کنیم.
وی افزود: خوشبختانه ارتقای توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران همه جانبه است، و در همه عرصه ها تلاش کردیم که امکانات دفاعی بازدارندگی موثر را ایجاد کنیم. در عرصه مباحث موشکی هم در داخل کشور لحظه ای تردید به خود راه نمی دهیم.
 

* عرصه دفاع را از عرصه مذاکرات کاملا جدا می‌دانیم
سردار جزایری اظهار داشت: اصولا عرصه دفاع و دفاع نظامی را کاملا جدا از مذاکرات سایر عرصه‌ها می دانیم و لذا مباحث موشکی خود را طبق برنامه و سیاست‌های ابلاغی خودمان پیگیری می کنیم.
* دستیابی به توانمندی‌های خوب در زمینه موشکی
سردار جزایری خاطرنشان کرد: این خبر خوب را هم بدهم که خوشبختانه در عرصه موشکی توانایی های خوبی را پیدا کرده ایم و بخصوص در زمینه ارتقای فنی موشک ها از لحاظ برد، سر جنگی و توانمندی نقطه زنی جهش های فوق العاده ای داشته ایم، که درنتیجه ایمان انگیزه و دانش جوانان نخبه و دانشگاهی ما است که دل در گرو انقلاب و نظام دارند.
* رزمایش موشکی در آینده نزدیک
وی افزود: ما در آینده نزدیک رزمایش موشکی خواهیم داشت و بخشی از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران به نمایش درخواهد آمد و این مصداق روشنی است که در هر شرایط و موقعیت نظامی، سیاسی وامنیتی جمهوری اسلامی ایران اهداف عالی خود را دنبال می کند.
سردار جزایری اظهار داشت: ما در شرایط امروز به لحاظ امکانات دفاعی و مباحث مربوط به موشک ها در موقعیت ممتازی قرار داریم که امیدواریم این یک وسیله دفاعی بازدارنده باشد، و در وقت لازم به مظلومانی که مورد ستم قدرت ها و رژیم های سلطه هستند کمک کند.
سردار جزایری گفت: ما نظامی‌ها آموخته ایم که تحت تأثیر حواشی مسائل سیاسی و مذاکراتی که در سطح نظام تصمیم آنها گرفته می شود، قرار نگیریم و راه و خط خودمان را با قاطعیت ادامه بدهیم.

پربیننده ترین خبرها