فعالان مراکشی:عربستان مسوول فاجعه مناست

فعالان مراکشی:عربستان مسوول فاجعه مناست
يکشنبه 12 مهر 1394 - 23:09

العالم - شماری از فعالان سیاسی و حقوقی مراکش در مصاحبه با شبکه العالم تاکید کردند که مسوولیت فاجعه منا بر عهده عربستان است.

عبد الحمید امین، عضو "شبکه همبستگی با ملل" مراکش، به خبرنگار العالم گفت: مسوولیت رژیم عربستان در این خصوص از نظر ما محرز است؛ آنچه در این فاجعه رخ داده سبک شمردن جان حجاج است.
امین خواستار انجام تحقیق بین المللی مستقل درباره این فاجعه و معرفی مقصران آن و نیز عذرخواهی از خانواده های قربانیان و پرداخت غرامت به آن ها شد.
وی افزود: مشاهده کردیم که چگونه قربانیان این فاجعه را روی هم انباشته کرده بودند و بعید نیست در میان آن ها علاوه بر افراد درگذشته کسانی بودند که به اغما فرو رفته بودند.
عضو "شبکه همبستگی با ملل" مراکش، تاکید کرد: این اقدام [ مسئولان سعودی] بی مبالاتی در قبال حفظ جان مردم به شمار می رود و غیر قابل قبول است.
وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا پس از این فاجعه باید اجازه دهیم  بزگزاری مراسم حج فقط در انحصار رژیم عربستان باشد.
از سوی دیگر محمد رضا القریشی، عضو کمیته وکلای شهر طنجه مراکش، با بیان اینکه، "مسوولیت این واقعه به تمامی به عهده مقام های عربستان است" ، خاطر نشان کرد: آن گونه که پیداست این حادثه نتیجه سوء مدیریت مسوولان سعودی در برگزاری حج بوده است.
قریشی خواستار انجام تحقیق بین المللی با مشارکت همه طرف های ذیربط برای مشخص کردن عاملان این فاجعه و جلوگیری از تکرار آن شد.
احمد الهایج، رئیس انجمن حقوق بشر مراکش، نیز تاکید کرد: لازم است علل و عوامل بروز این فاجعه مورد بررسی قرار گیرد، زیرا مقامات عربستان می بایست از پیش برای شرایط اضطراری طرحی را تدارک می دیدند و تدابیر ویژه ای را برای امداد رسانی، نجات و انتقال قربانیان و مجروحان اتخاذ می کردند.
10/4- 14:30- TOK

پربیننده ترین خبرها