جایزۀ آزادی بیان به وبلاگ نویسِ زندانی سعودی رسید

جایزۀ آزادی بیان به وبلاگ نویسِ زندانی سعودی رسید
چهارشنبه 15 مهر 1394 - 13:43

جایزۀ "پن پینتر" در بخش خارجی، به "رائف بدوی" وبلاگ نویس سعودی رسید که در راه آزادی بیان در این کشور، متحمل ضربات شلاق شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رائف بدوی، به سبب مطالب انتقاد آمیزی که در وبلاگ خود نوشته بود، در سال 2012 به 10 سال زندان و پرداخت 175 هزار دلار جریمه نقدی و همچنین هزار ضربه شلاق محکوم شد.

بدوی، پس از تحمل 50 ضربۀ اولیه شلاق دچار ضعف شدید شد و مقرر شد که بقیه حکم، بعدا اجرا شود؛ البته این تصمیم بیشتر به دلیل اعتراضهای گسترده بین المللی به این حکم بود.

از آن جا که رائف بدوی در زندان به سر می برد، "جیمی ویلز" بنیانگذار سایت ویکی پدیا، از طرف او، جایزه اش را تحویل گرفت و بر ضرورت تلاشِ دولت انگلیس برای آزادسازی رائف بدوی تاکید کرد.

وی افزود: می بایست از بدوی که با راه اندازی وبلاگ خود، زمینه گفت وگو درباره اوضاع عمومی عربستان را فراهم کرد، تحلیل و قدردانی می شد نه این که به این دلیل، به زندان انداخته شود و شلاق زده شود.

"انصاف حیدر" همسر رائف بدوی که در تلاش برای آزادی او است؛ از دریافت این جایزه احساس غرور کرد و گفت: رائف، مردی با فرهنگ و صلح دوست است و نمی توانست سر در آخور کند و از مفتیانی پیروی کند که از جهان واقعی فرسنگ ها فاصله دارند و با قوانینی ظالمانه و استبدادی بر کشور حکومت می کنند.

جایزه "پن پینتر" در سال 2009 به نام نمایشنامه‌نویس برنده نوبل "هرولد پینتر" راه‌اندازی شده است. این جایزه پیش‌تر به چهره‌های سرشناسی چون "حنیف قریشی"، "تونی هریسون"، "کارول آن دافی" و "تام استوپارد" اعطا شده است.

جایزۀ پن پینتر، در دو بخش داخلی و خارجی به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که با "عزمی روشنفکرانه" و با "نگاهی جسورانه" حقیقت زندگی و جامعه را نشان داده باشند.

در بخش داخلی، این جایزه به "جیمز فینتون" شاعر و روزنامه نگار انگلیسی تعلق گرفت که به نوشتن کتاب هایی ضد جنگ معروف است.

فینتون با اشاره به ساده و پیش پا افتاده بودنِ مطالباتِ آزادی خواهانۀ رائف بدوی، از حجم سنگین مجازاتی که به این سبب برای او تعیین شده است، ابراز تاسف و تاثر کرد.

26

پربیننده ترین خبرها