سردار همدانی؛ متخصص رزم نیروهای منظم با شبه نظامیان

سردار همدانی؛ متخصص رزم نیروهای منظم با شبه نظامیان
جمعه 17 مهر 1394 - 18:36

سردار همدانی یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و متخصص در «نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه نظامیان» بود.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر ، سردار حسین همدانی عصر دیروز (پنجشنبه) در حین انجام ماموریت های مستشاری در حومه شهر حلب در کشور سوریه به دست تروریستهای داعشی به شهادت رسید.

وی در جوانی با تفکرات حضرت امام (ره) آشنا شده و از محضر درس مکارم اخلاق و احکام شهید محراب آیت‌الله مدنی که در همدان تبعید بودند، بهره‌ای بسزا برده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی پایه‌گذاری و تأسیس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، استان همدان را آغاز و خود نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی شورای عالی فرماندهی سپاه استان همدان، فعالیتش را آغاز کرد و با کمک همرزمان و پاسداران آن خطه، به پاکسازی عناصر طاغوت و عوامل فساد و نفاق پرداخت. وی از آنجایی که چندین بار به دست ساواک دستگیر شده و مورد تعقیب بود، عوامل طاغوت را به خوبی می‌شناخت.

 

* حاج حسین همدانی از کردستان تا خوزستان

 

سردار همدانی؛ متخصص رزم نیروهای منظم با شبه نظامیان


شهید همدانی با آغاز جنگ تحمیلی، لحظه‌‌ای درنگ نکرده و راه کردستان را در پیش گرفت و از آنجا که پیش از جنگ نیز به کمک مردم محروم کردستان شتافته و با دیگر دوستان و همرزمان در آنجا نیز گروهک‌های ضدانقلاب را می‌شناخت، دیری نپایید که به صف دشمن‌ستیزان پیوست و فرماندهی عملیات‌های «مطلع‌الفجر» را با پیروزی کامل تجربه کرد. فرماندهی جبهه میانی سرپل ذهاب هم از دیگر گام‌‌هایی بود که در راستای مبارزه با دشمن بعثی برداشته و پس از مدتی کوتاه به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید همت و شهید شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) نقش بسزایی داشت. عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس آن هم با مسئولیت فرماندهی محورهای عملیاتی، تجربه‌ای نو در قالب هدایت تیپ و لشکر بوده که از فاتحان خرمشهر، سهمی را از آن خود کرد و سپس از تشکیل یگان‌های رزم سپاه به عنوان بانی و نخستین فرمانده لکشر ۳۲ انصارالحسین (ع) استان همدان، وارد میدان نبرد علیه دشمن بعثی شد.

وی همچنین از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی دراز» در جبهه غرب بوده و خاطرات خود را از این نبرد در کتابی تحت عنوان «تکلیف است برادر» تدوین کرده است.

*مسئولیت‌های سردار سرتیپ حسین همدانی در هشت سال دفاع مقدس:

فرمانده لشکر ۳۲ انصارالحسین استان همدان
فرمانده لشکر ۱۶ قدس استان گیلان
معاونت عملیات قرارگاه قدس
مسئولیت‌های پس از دفاع مقدس:

فرمانده قرارگاه نجف اشرف و فرمانده لشکر ۴ بعثت
رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران
جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه (دو دوره)
مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
جانشین سازمان بسیج مستضعفان
گفتنی است، سردار سرتیپ همدانی، مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قواست که به خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امر در دوران دفاع مقدس بوده است.

 

سردار همدانی؛ متخصص رزم نیروهای منظم با شبه نظامیان

 

سردار رسول سنایی‌راد در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با شهادت سردار حسین همدانی در سوریه اظهار داشت: وی از فرماندهان مطرح دوران دفاع مقدس بود و سوابق درخشانی در این دوران و پس از جنگ داشت.

وی، سردار همدانی را یکی از بهترین و زبده‌ترین فرماندهان میدانی سپاه برشمرد و ادامه داد: شهید همدانی با توجه به نگاه و اندیشه‌ای که به ماهیت جریان تکفیری داشت و آن را یک جریان آمریکایی می‌دانست، از روزهای اول شکل‌گیری این جریان در سوریه حضور داشت.

سنایی‌راد گفت: شهید همدانی به اصرار مسئولین داخلی مدتی به ایران آمد و در این مدت نیز همواره دغدغه سوریه را داشت و در بعد تبیین ماجرای تکفیری نیز در ایران نقش فعالی ایفا کرد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران با بیان اینکه شهید همدانی شب گذشته در اطراف شهر حلب در سوریه به شهادت رسید، تصریح کرد: وی در عرصه مستشاری و برای مشورت دادن به ارتش و یگان‌های مردمی سوریه برای عملیات علیه نیروهای تکفیری در این کشور حضور داشت.

وی با تاکید بر اینکه شهید همدانی انسان متواضعی بود، خاطرنشان کرد: بنده به وی عشق می‌ورزیدم. شهید همدانی هیچ ادعایی نداشت و در دوران دفاع مقدس و بعد از جنگ در ماجرای فتنه ۸۸ یکی از بهترین فرماندهان میدانی بود.

 

سردار همدانی؛ متخصص رزم نیروهای منظم با شبه نظامیان

سنایی‌راد در پایان گفت: مدتی پیش یکی از دوستان قصد خرید خودرویی برای شهید همدانی داشت، وی به این دوستانمان گفت که یک خودروی ایرانی برای بنده بخرید تا خانواده شهدا فکر نکنند که پس از جنگ، دنیاگرا و مادی‌گرا شده‌ام.

متخصص در نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه نظامیان

روزنامه Wall Street Journal درباره سردار همدانی نوشته است: ژنرال همدانی یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و او به عنوان افسر سپاه پاسداران اعلام خدمت داشته است. همدانی یک متخصص در «نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه نظامیان» است.   

سایت Iran Briefing با اشاره به سوابق سردار همدانی در دوران جنگ تحمیلی و مبارزه با ضدانقلاب، یادآور شده است: ژنرال همدانی ۳۲ سال خدمت کرده و در جبهه‌های غرب به ایفای نقش پرداخته است. 

نشریه Foregn Policy درباره سردار همدانی نوشته است: او در اوایل ۱۹۷۹ برای مبارزه با شورشیان کردستان و سپس در جنگ ایران و عراق (دوران ۸ سال دفاع مقدس) ایفای نقش کرد.

*فرمانده نخبه جنگ‌های ناهمتراز

 

سایت Wnd درباره سردار حسین همدانی گفته است: ژنرال حسین همدانی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این سایت به نقل از سردار همدانی نوشت: در طول این نزاع (جنگ تروریست‌های تکفیری با ملت مظلوم سوریه) تجربیات آموزشی به ملت سوریه بدون هیچ انتظاری منتقل شد.

اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سردار همدانی به هدف و خواسته قلبی خود دست یافت. ایشان همه زندگی خود را به مجاهدت در راه اسلام و انقلاب عدل و بعد از انقلاب، در دوران دفاع مقدس و در جبهه های مختلف صرف کرد.

 

سردار همدانی؛ متخصص رزم نیروهای منظم با شبه نظامیان

 

فرمانده سابق لشکر ۲۷ محمد رسول الله سپاه، گفت: ایشان در سوریه از روزهای اول به عنوان کسی که دغدغه کمک به کشورها و ملت های مظلوم را داشت حضور یافت و تجربیات خود را به صورت مستشاری در اختیار نیروهای مبارز قرار داده و بسیج را در سوریه پایه گذاری کرد.

وی گفت: با پیشنهاد ایشان بسیج به عنوان مقاومت مردمی در سوریه تشکیل شد و ایشان با اقدامات دقیق هماهنگی میان ارتش و نیروهای مردمی سوریه ایجاد کرد و به آموزش سازماندهی این نیروها همت گمارد.

کوثری گفت: سردار همدانی با هماهنگی ارتش نیروهای مردمی و حزب الله لبنان از سقوط سوریه جلوگیری کرد و اقدامات ایشان موجب شد سوریه باقی بماند و استکبار و صهیونیست به اهداف خود دست نیابند.

وی با بیان اینکه حدود یک سال و نیم بود که سردار همدانی از سوریه به ایران بازگشته بود گفت: ایشان مجددا با شکل گیری ائتلاف جدید علیه نیروهای تروریستی برای کمک به ائتلاف و استفاده از تجربیات ایشان به سوریه بازگشتند و به شهر حلب رفته بودند که شب گذشته به شهادت رسیدند.

فرمانده سابق لشکر ۲۷ محمد رسول الله سپاه، تصریح کرد: سردار همدانی با درایت خود جبهه مقاومت در منطقه سوریه را آنچنان هماهنگی کرده بود که برای مقابله با استکبار و صهیونیست آماده و تجهیز بودند.
 

پربیننده ترین خبرها