فارن پالسی:

زمان نگرانی آمریکا از فروپاشی آل‌سعود رسیده است

زمان نگرانی آمریکا از فروپاشی آل‌سعود رسیده است
شنبه 18 مهر 1394 - 15:54

مجله آمریکایی "فارن پالسی" در مطلبی با اشاره به تحولات کنونی منطقه، تأکید کرد که اکنون زمان آن رسیده که آمریکا نگران فروپاشی نظام آل‌سعود باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فارن پالسی تأکید کرد: از کاهش قیمت نفت تا اتخاذ سیاستهای اشتباه خارجی، همگی چالشهایی خطرناک در مقابل عربستان سعودی است، و اگر این چالشها به صورت درست مدیریت نشوند، ممکن است در نهایت به طوفانی برای ایجاد بی ثباتی داخلی در عربستان تبدیل شوند، آن هم با پیامدهایی بی انتها برای بازارهای نفتی دنیا که امنیت و ثبات خاورمیانه را تهدید خواهند کرد.
این چالشها و مشکلات عبارتند از:
- مشکلات داخل خاندان حاکم
هفته گذشته روزنامه انگلیسی گاردین دو نامه را از یک شاهزاده ناشناس سعودی خطاب به اعضای ارشد خاندان حاکم منتشر کرد که در آن درخواست شده است ضد سلمان پادشاه عربستان قیام کنند. در این نامه ها خاطرنشان کرده است که پادشاه و فرزندش که جانشین ولیعهد سعودی است، سیاست خطرناکی را در پیش گرفته اند که این کشور را به سوی نابودی سیاسی، اقتصادی و نظامی پیش می برند.
- جنگ علیه یمن
حملات عربستان علیه یمن هر اندازه که طولانی تر شود، احتمال بروز آشوب و جنگ داخلی در عربستان بیشتر خواهد شد. گاردین خاطرنشان کرد که شاهزاده ناشناس سعودی حمله ثروتمندترین کشور عرب به فقیرترین کشور عربی را محکوم کرده و گفته است که محمد بن سلمان بدون راهبرد و یا طرحی آشکار برای خروج از این بحران شتابزده وارد جنگ یمن شده که این امر باعث افزایش هزینه های جانی و مالی برای عربستان و تشدید انتقادهای بین المللی شده است.
- مشکلات اقتصادی
سیاست عربستان سعودی سال گذشته باعث کاهش 50 درصدی قیمت نفت شد. عربستان فکر می کرد که هر زمان که نیاز داشته باشد، قیمتها دوباره به حالت قبل خود باز خواهد گشت ولی این روش عربستان موفقیت آمیز نبود. عربستان بودجه سال 2015 خود را روی قیمت 90 دلار برای هر بشکه نفت بسته بود، درحالیکه قیمت بازار اکنون نیمی از این رقم است.
بحران دیگری که در کنار بحران اقتصادی عربستان را تحت فشار قرار داده این است که دو سوم جمعیت این کشور کمتر از 30 ساله هستند که یک سوم آنان از بیکاری رنج می برند.
همچنین با وجود آنکه آمار دقیقی از داخل عربستان منتشر نمی شود، نرخ فقر در جامعه عربستان همچنان در حال افزایش است و در برخی گزارشها این رقم 25 درصد علام شده است.
- فاجعه در مراسم حج
امسال مراسم حج شاهد دو فاجعه بزرگ و خونین در مکه و منا بود که بر اثر آن بیش از هزار نفر از حجاج کشته شدند. این فاجعه ها، انتقاد بسیاری را از کشورهای اسلامی برانگیخت، و این کشورها عربستان را به سوء تدبیر و ناکارآمدی در اداره امور حج متهم کردند. بسیاری از سران و شخصیتهای کشورها در همین رابطه درخواست کردند اداره امور حج به شورای همکاری اسلامی واگذار شود.
اکثر نشانه ها اکنون حاکی از آن است که عربستان مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است، وضعیتی که شاید در تاریخ این کشور بی سابقه باشد. به همین دلیل اگر اوضاع به حال خود رها شود، وضعیت در آینده خطرناکتر خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها