ترکیه در تونل تاریک بحران

ترکیه در تونل تاریک بحران
دوشنبه 20 مهر 1394 - 10:14

ترکیه شنبه گذشته شاهد دو انفجار خونبار بود که بر اثر آنها 86 نفر کشته و صدها تن مجروح شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "السفیر" لبنان روز دوشنبه در مطلبی درباره این موضوع نوشت:
این انفجارهای انتحاری تجمع مسالمت آمیز حزب کرد "دموکراتیک خلقها" را هدف قرار داد. پس از عرض تسلیت به ملت دوست ترکیه، باید بگوییم کاملا مشخص است که این کشور سه هفته قبل از آغاز انتخابات پارلمانی وارد تونل تاریکی از بی ثباتی و ناآرامی سیاسی شده است و مشخص نیست که آیا به زودی از آن خارج خواهد شد یا خیر.
این سومین حادثه پس از انتخابات اخیر پارلمانی است که در ژوئیه گذشته برگزار شد. در آن انتخابات حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان اکثریت پارلمانی را از دست داد. این درحالی است که این حزب از سال 2002 همواره اکثریت را در اختیار داشت. اردوغان تمایلی به تشکیل دولت ائتلافی با دیگر احزاب ندارد بلکه به دنبال حکومت انفرادی است؛ به همین دلیل "احمد داود اوغلو" نخست وزیر را تحت فشار قرار داد تا مهلت قانونی برای تشکیل دولت بدون توافق سپری شود تا پس از آن دوباره انتخابات پارلمانی برگزار شود.
این درحالی است که حزب "دموکراتیک خلقها" توانسته بود با کسب آرای لازم به عنوان اولین حزب کرد در تاریخ ترکیه وارد پارلمان شود.
با وجود اتهاماهای مختلف در داخل ترکیه، نمی توان نظریه دست داشتن داعش در انفجارهای اخیر را دور از ذهن دانست. چرا که این گروه تروریستی نیز در سوریه و عراق در حال نبرد با کردها است، و این انفجار می تواند ضربه ای انتقام جویانه علیه ترکیه باشد که مواضع خود را در برهه اخیر در قبال داعش تغییر داده است.
آخرین نظرسنجی ها درترکیه قبل از انفجار اخیر از افزایش حمایتها از این حزب حکایت دارد، و انفجار اخیر نیز می تواند باعث اتحاد مخالفان دولت برای حمایت از این حزب در انتخابات آتی باشد.
این انفجارها، بیانگر آن است که امنیت ترکیه به شدت دست خوش نفوذ تروریستها قرار گرفته است و چنین انفجارهایی در پایتخت ترکیه درنتیجه سیاستهای حزب حاکم است.

پربیننده ترین خبرها