دیپلمات آمریکایی: سیاست اوباما در سوریه شکست خورده است

دیپلمات آمریکایی: سیاست اوباما در سوریه شکست خورده است
دوشنبه 20 مهر 1394 - 18:29

سفیر مستعفی واشنگتن در دمشق، دلایل اختلافش با دولت آمریکا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سفیر پیشین آمریکا در دمشق که سال گذشته در اعتراض به سیاست‌های دولت اوباما از منصب خود استعفا کرده بود، دلایل اختلافش با دولت اوباما را تشریح کرد.

روزنامه «رای‌الیوم» نوشت؛ «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه، اخیرا در مصاحبه ای تاکید کرده که اوباما گوش شنوا برای نصیحت‌ها درباره تسلیح نظامی معارضان سوری نداشت و وی به همین دلیل از منصب خود استعفا کرده است.

وی تصریح کرد: من بارها خواستار تجهیز مخالفان به سلاح پیشرفته برای حمایت از آنها علیه نظام سوریه شدم، اما با آن مخالفت می‌شد.

فورد در دوران مسئولیتش به‌ عنوان سفیر آمریکا در دمشق بارها خواستار حمایت مستقیم از معارضان سوری شده بود چنانکه بارها با آنها جلسه گذاشت، به حمص رفت و با رهبران آنها دیدار کرد و در نهایت تاثیری نداشت.

رابرت فورد در مصاحبه با مجله «واشنگتن اگزمینر» گفت: دلیل استعفایم این بود که نمی‌توانستم از سیاست‌های دولت آمریکا دفاع کنم. «اوباما» سیاست فعال و کارآمدی برای حل بحران در خاورمیانه ندارد.

استعفای «فورد» بلافاصله پس از آن انجام شد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم به اجرای نقشه‌ای برای آموزش و تسلیح معارضان سوری گرفت و واشنگتن به این منظور 500 میلیون دلار اختصاص داد. این در حالی است که بسیاری از انواع سلاح که آمریکا به سوریه ارسال کرده بود، به دست عناصر «القاعده» و دیگر گروه‌های افراط‌ گرا افتاد.

سفیر سابق آمریکا در سوریه درباره متوقف نشدن درگیری‌ها در سوریه، آغاز موج فرار آوارگان سوری و افزایش موج پناه‌جویی در اروپا هشدار داد و گفت: اروپا به‌زودی روزهای سیاهی پس از جنگ جهانی دوم را تجربه خواهد کرد و در این میان ممکن است حدود 400 هزار سوری آواره قربانی شوند.

این مجله از قول فورد افزود: بیش از چهار میلیون سوری ظرف پنج سالی که از آغاز جنگ می‌گذرد، کشور خود را ترک کرده‌اند و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی خواهان پذیرش آنها به‌عنوان پناهجو نیستند و این اوضاع را بدتر کرده است.

سفیر سابق آمریکا در دمشق، بدون اشاره به عاملان گسترش افراطی گری در منطقه، مدعی شد که "سوریه در زمان کنونی نیازمند حکومتی جدید است که بتواند افراط‌ی گری را کنترل و بازسازی مناطق تخریب‌شده را با کمک مجامع جهانی آغاز کند، گرچه بازسازی سوریه خود به سال‌ها زمان نیاز دارد".

رابرت فورد از سال 2011 سفیر آمریکا در سوریه بود و در سال 2014 از این منصب استعفا کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها