موشک‌های روسی و تغییر مسیر هواپیماهای اروپایی

موشک‌های روسی و تغییر مسیر هواپیماهای اروپایی
چهارشنبه 22 مهر 1394 - 11:34

به دنبال حملات موشکی هفته گذشته ناوهای روسی از دریای خزر به مواضع تروریست‌ها در سوریه، برخی شرکت های هواپیمایی اروپایی درباره نگرانی از ایمنی پروازهای خود در آسمان ایران و عراق، بزرگنمایی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تصاویر گرافیکی منتشر شده از مسیر پرتاب موشک های روسی نشان می دهد که این موشک ها از چند استان در شمال غرب ایران و شمال عراق عبور کردند. این منطقه یکی از گذرگاه های مهم هواپیماهای مسافربری میان اروپا، خاورمیانه و آسیاست. در چنین شرایطی برخی رسانه ها مدعی هستند که این کریدور هوایی مهم با ترافیک سنگین روزانه هشتصد پرواز، به یک مسیر خطرناک تبدیل شده است.

سازمان جهانی هوانوردی، (ایکائو) هم مدعی شد که به دلیل خطرناک بودن این مسیر پروازی در ایران و عراق، برخی از شرکتها مسیرهای جایگزین را برای پروازهای خود انتخاب کرده اند.

آژانس کنترل ترافیک هوایی اروپا هنوز بطور رسمی تغییر مسیر هواپیماها را گزارش نکرده اما شرکت هواپیمایی ایرفرانس از هم اکنون از مسیر جایگزین استفاده می کند. انتخاب مسیرهای جایگزین سبب افزایش طول پرواز و مصرف سوخت بیشتر می شود.

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا هم در نسخه اینترنتی خود با اعلام این خبر نوشت: شلیک موشک‌های دوربرد روسی امنیت هواپیماهایی را که در حریم هوایی عراق، ایران و بر فراز دریای خزر پرواز می کنند در معرض خطر قرار می دهد.

حملات هفته گذشته روسیه با موشک های دوربرد به اهدافی در سوریه سبب شد مقامات امنیت هوایی در سراسر جهان هشدارهای امنیتی برای خطوط هوایی صادر کنند که هواپیماهایشان بر فراز عراق، ایران و دریای خزر پرواز می کنند. این هشدار در بحبوحه افزایش نگرانی ها درباره خطر پرواز هواپیماهای تجاری که در نزدیکی مناطق درگیری پرواز می کنند، صادر شده است.

شلیک موشک های کروز روسی از دریای خزر به سوی اهدافی در سوریه و همچنین درگیری‌های گسترده‌تر منطقه ای باعث شد تا سازمان هوانوردی زیر نظر سازمان ملل متحد و همچنین نهادی که بر حریم هوایی اروپا نظارت می کند هشدارهایی در ارتباط با خطرات جدی بالقوه برای پروازهای فعال در منطقه ای صادر کنند که شامل خطوط شلوغ متصل کننده اروپا، خاورمیانه و آسیا است.

سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری -ایکائو- که شاخه ایمنی هوایی سازمان ملل متحد محسوب می شود، روز جمعه اعلام کرد که برخی هواپیماها مسیرهای جایگزین را برای پرواز انتخاب کرده اند.

اما پایگاه اینترنتی فلایت رادار 24 (Flightradar24 ) اعلام کرد؛ صبح روز یکشنبه هواپیماها همچنان به عبور از حریم هوایی دریای خزر و خط شلوغ شمال به جنوب ایران ادامه دادند؛ مسیری که سه فرودگاه بزرگ در منطقه خلیج فارس را به اروپا و آمریکا متصل می کند.

یوروکنترل -سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا- نیز روز شنبه گذشته در هشداری به شرکت های هواپیمایی اعلام کرد؛ تغییرات قابل توجهی در مسیرهای هواپیماها در منطقه صورت نگرفته است.

شلیک موشک های کروز روسی از دریای خزر به سوی اهدافی در سوریه سبب شد آژانس امنیت هوایی اروپا در روز نهم ماه اکتبر توصیه نامه ای برای شرکت ها ارسال کند.

در بیانیه این آژانس - مستقر در شهر کلن آلمان- آمده است: «چنین موشک هایی قبل از رسیدن به سوریه الزاما باید از حریم هوایی دریای خزر، ایران و عراق عبور کنند و در سطحی پایین تر از مسیر پروازی که هواپیماهای تجاری از آن استفاده می کنند،‌ شلیک می شوند.»

توصیه های امنیتی با هدفِ هشدار به خطوط هوایی در ارتباط با خطرات احتمالی برای پروازهای تجاری صادر شده است تا برنامه ریزی هایی در این باره صورت گیرد. این نهاد اعلام کرد توصیه خاصی درباره اقدامات احتمالی شرکت های هواپیمایی ندارد. یوروکنترل اعلام کرد از طریق ارتباط با شرکت های هواپیمالیی و مقامات کنترل ترافیک هوایی اوضاع را زیر نظر دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها