روایت گاردین از چالش جدید در روابط انگلیس و عربستان

روایت گاردین از چالش جدید در روابط انگلیس و عربستان
چهارشنبه 22 مهر 1394 - 15:04

روزنامه انگلیسی گاردین از بحرانی شدن روابط میان لندن و ریاض خبر داد و نوشت: انگلستان همواره در برابر عربستان، میان ارزش‌های دموکراتیک و مناقع اقتصادی خود توازن ایجاد کرده است.

سردبیر امور خاورمیانه روزنامه انگلیسی گاردین از بحرانی شدن روابط میان لندن و ریاض خبر داد و گفت: روابط دو کشور در مقاطع مختلف همواره شاهد بحرانهایی بوده اما انگلستان همواره در این بحرانها میان ارزشهای دموکراتیک و مناقع اقتصادی خود توازن ایجاد کرده است.

"ایان بلاک" سردبیر امور خاورمیانه روزنامه گاردین در مقاله ای با عنوان "افزایش بحران در روابط  انگلستان و عربستان " نوشت: روابط میان دو کشور مبتنی بر مشارکت اقتصادی از جمله فروش اسلحه، روابط امنیتی و محرمانه است که دو طرف آن را به ویژه در زمانهای تنش و بحران اساسی می دانند.

بلاک، دلیل بحران کنونی بین انگلیس و عربستان را  پرونده بازداشت و محاکمه "کارل اندره" یکی از شهروندان سالخورده انگلیسی به دلیل داشتن شراب خانگی و صدور حکم تازیانه برای وی دانسته است.

عربستان بزرگترین بازار صادرات سلاح انگلیسی

وی گفت: روابط میان لندن و ریاض بسیار اهمیت دارد، زیرا عربستان بزرگترین بازار صادرات سلاح های انگلیسی به شمار می رود و در 5 سال گذشته قراردادهایی به ارزش 4 میلیارد جنیه استرالیا بین دو طرف منعقد شده است.

سردبیر امور خاورمیانه روزنامه انگلیسی گاردین خاطرنشان کرد: دو کشور در نزدیک به 200 طرح اقتصادی که ارزش کلی آن حدود 17.5 میلیارد دلار است، مشارکت دارند و افزون بر 20 هزار تبعه انگلیس در عربستان زندگی و کار می کنند.

بلاک هم چنین به موضع پیچیده سیاسی عربستان به دلیل درگیری آشکار با ایران و حمله نظامی به یمن و هم چنین دست داشتن ریاض در پرونده سوریه پرداخت.

رسوایی روابط نامشروع شاهزاده خانم سعودی

سردبیر امور خاورمیانه روزنامه انگلیسی گاردین می گوید: روابط میان لندن و ریاض هرچند سال یک بار با وقوع برخی مسایل و درز اطلاعات، شاهد رسوایی هایی است که پایش به رسانه ها نیز باز می شود مانند رسوایی فیلم "مرگ شاهزاده خانم سعودی" که سال 1980 به اعدام شاهزاده خانم سعودی به اتهام روابط نامشروع پرداخته بود؛ بحرانی که به اقدام ریاض مبنی براخراج سفیر انگلستان در عربستان و تحمیل تحریم های اقتصادی بر لندن منجر شد.

رسوایی فساد مقامات سعودی در قرارد تسلیحاتی یمامه

وی هم چنین به رسوایی قرارداد الیمامه در سال 2006 اشاره کرد، که به دنبال آن ریاض لندن را تهدید کرده بود درصورت ادامه تحقیقات درباره اتهام های فساد و رشوه گیری مقامات سعودی و انگلیسی در قراردادهای سلاح های انگلیسی، روابط اقتصادی خود را با این کشور قطع خواهد کرد.

بلاک افزود: روابط امنیتی میان دو کشور بسیار اهمیت دارد و همواره در هر بحران نیز تکرار می شود که هم اکنون نیز مصداق دارد زیرا دولت انگلستان هیچ کوتاهی در ایجاد تعادل میان ارزشهای دموکراتیک خود مبتنی بر حقوق بشر و منافع اقتصادی نمی کند.

پربیننده ترین خبرها