عربستان، فرانسه را تکیه گاهِ خود کرد

عربستان، فرانسه را تکیه گاهِ خود کرد
پنج‌شنبه 23 مهر 1394 - 12:55

العالم - با تغییر رویکرد ائتلاف ها در خاورمیانه و مواضع نامشخصِ آمریکا، عربستان سعودی، به منظور دستیابی به پشتیبانی برای ادامه تجاوزات خود در یمن و مقابله با ایران، به جلب حمایت فرانسه روی آورد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فرانسه توانست قراردادهایی به ارزش 10 میلیارد دلاردر چارچوب تاسیس مرکز پژوهش های دریایی و مجتمع صنعتی در فرانسه و ساخت مترو را به دست بیاورد.

این قرارداد همچنین شامل تجهیزات نظامی از جمله 30 رزمناو دریایی و احتمال ساخت ماهواره نیز می شود.

در همین چارچوب قرار است عربستان سعودی مبلغی معادل دو میلیارد یورو به عنوان شروع در فرانسه سرمایه گذاری کند.

مانوئل والس نخست وزیر فرانسه، روز سه شنبه به منظور امضای قراردادهای هنگفتِ مالی و رایزنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز درباره مسائل منطقه، راهی ریاض شد.

در این میان، سازمان های حقوق بشری از دولت فرانسه به سبب قربانی کردن حقوق بشر پای قراردادهای مالی با کشورها، به شدت انتقاد کردند.

سازمان عفو بین الملل، در این زمینه تاکید کرد که فرانسه، در برخی کشورها به یاد حقوق بشر می افتد و در برخی دیگر، آن ها را فراموش می کند که در این میان، می توان به عربستان سعودی اشاره کرد.

در این میان، روزنامه "لو ژورنال دی مانش" با انتشارمقاله ای، به بررسی علل روی آوردنِ عربستان سعودی به فرانسه پرداخت.

نویسندۀ این مقاله بر این باور است که تغییراتِ به وجود آمده در خاورمیانه جایگاه عربستان سعودی را به خطر انداخته است و ریاض، دولت فرانسه را ناجی خود در این میان می بیند.

به نوشتۀ این روزنامه، فرانسه در تجاوز عربستان ضد یمن، داده های اطلاعاتی گسترده ای به عربستان داد و این در حالی است که این جنگ، بسیار به طول انجامیده و راه خروجی از آن به چشم نمی خورد.

از سوی دیگر، در پی چرخش آمریکا به سمت ایران در موضوع هسته ای و جانبداری روسیه از سیاست های تهران، مواضع سختِ فرانسه در تعامل با ایران، به مذاق سعودی ها خوش می آید.

در این میان، مواضع فرانسه در لبنان نیز رویکردی ضد ایرانی و همسو با عربستان سعودی دارد.

اتفاق نظرِ عربستان و فرانسه در خصوص ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت در سوریه نیز یکی دیگر از اشتراک سیاست های این دو کشور است.

عربستان، همواره برای پیشبرد سیاست های خود، از طریق بستن قراردادهای مالی با قدرت های بزرگ و جلب حمایت آن ها اقدام می کند.

26

پربیننده ترین خبرها