پشتِ پردۀ بازگشتِ‌خشمگینانۀ سفیر عربستان از قاهره

پشتِ پردۀ بازگشتِ‌خشمگینانۀ سفیر عربستان از قاهره
دوشنبه 27 مهر 1394 - 15:03

بازگشتِ خشمگینانۀ "احمد القطان" سفیر عربستان از قاهره و ترک مصر، از عمق اختلافاتِ ریاض و قاهره پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وبگاه رأی الیوم در مطلبی نوشت: عربستان سعودی سعی کرد با صدور بیانیه ای، بر عمق روابط میان مصر و عربستان تاکید کند، اما صدور این بیانیۀ دیرهنگام به هیچ وجه قانع کننده نبود، زیرا کانال های ارتباطی دو کشور در بالاترین سطح بسته است و لغو سفر ملک سلمان به قاهره پس از سفر به واشنگتن، این مساله را ثابت کرد.

مصر، در دو موضوع اساسی، اختلافاتی ریشه ای با عربستان دارد و آن موضوع یمن و سوریه است. در موضوع یمن، مصر از اعزام نیروهای زمینی خود به جنگ در یمن در چارچوب ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، سر باز زد و این مساله به عامل اختلافی اساسی میان دو کشور تبدیل شد. در همان حین، استقبالِ دولت مصر از سرلشکر علی المملوک رئیس سازمان امنیت ملی سوریه، ثابت کرد که سیاست مصر، بر پایه همگرایی با سوریه و نظام حاکم در این کشور استوار است.

در این میان، اتفاقی که خشم عربستان را سبب شد، اظهاراتِ روز گذشتۀ "احمد ابوزید" مشاور وزارت خارجه مصر بود.

وی گفت: مخالفتی با نتایج کنفرانس ژنو، نداریم جز این که در خصوص موضوع برجا ماندن یا نماندنِ بشار اسد در قدرت مساله ای است که آن را ملت سوریه باید تعیین کند.

این در حالی است که موضوع باقی ماندنِ بشار اسد در رأس قدرت در سوریه، برای عربستان به مثابۀ خط قرمز است و نمی تواند چنین چیزی را بپذیرد، به ویژه اگر چنین موضوعی از سوی مصر مطرح شود؛ کشوری که عربستان به آن، بیش از 20 میلیارد دلار به آن کمک مالی و اقتصادی کرده است و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان بارها تاکید کرده است که "بشار اسد، چه با جنگ چه به شیوه مسالمت آمیز، باید کنار گذاشته شود و نباید در آیندۀ سوریه، جایی داشته باشد.

اما مصر، خط قرمز عربستان را نادیده گرفت و با استقبال از حضور نظامی روسیه در سوریه، خشم عربستان را برانگیخت و سبب شد که سفیر عربستان، خشمگینانه، قاهره را ترک کند.

از نظر مصر، اشتباه بزرگ عربستان و قطر و ترکیه، حمایت و پشتیبانی از جنبش اخوان المسلمین است که دشمن شماره یک دولت عبدالفتاح سیسی به شمار می رود.

"سفیر عربستان، چه وقت به سفارتخانه خود در قاهره بازمی گردد؟" این سئوالی است که هنوز کسی پاسخِ آن را نمی داند، به ویژه که رسانه های مصر، هجمه های رسانه ای ضد عربستان و سیاست های این کشور را در دستور کار قرار داده اند و این مساله ثابت می کند که سفیر عربستان در قاهره، مدت زیادی در ریاض خواهد ماند.

26

پربیننده ترین خبرها