نویسنده‌های سعودی از افکار وهابی و تکفیری به فغان آمدند!

نویسنده‌های سعودی از افکار وهابی و تکفیری به فغان آمدند!
سه شنبه 28 مهر 1394 - 20:13

تکرار حملات تروریستی در مناطق مختلف عربستان به دلیل گسترش تفکرات وهابی و تکفیری بین جوانان و پیوستن شمار قابل توجهی از سعودی‌ها به گروه های تروریستی، صدای نویسنده‌ها و روزنامه نگاران عربستانی را نیز درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عاصم حمدان" در مطلبی در روزنامه "المدینه" تحت عنوان "خطر فکر تکفیری برای امت و جامعه" نوشت: اظهارات اخیر سخنگوی رسمی گروه تروریستی داعش در تمجید از اقدامات اعضای این گروه در عربستان، بیانگر گسترش اندیشه‌های تکفیری و شستشوی مغزی جوانان ما است. این امر در حادثه تروریستی اخیر در منطقه سیهات نیز مشخص است که به شهادت 5 تن از شهروندان از جمله یک زن منجر شد. منابع رسمی اعلام کردند فرد مسلحی که در این حمله به دست نیروهای امنیتی کشته شد، حدود 20 سال سن داشت، این موضوع نشان می‌دهد که داعش با ابزارهای جهنمی خود در درجه نخست به دنبال جوانان این کشور است.
"ناصر الصرامی" هم در مقاله‌ای تحت عنوان "مقابله با داعشی‌های داخل مهمتر است" در روزنامه الجزیره نوشت: داعش عملیات سیهات را برعهده گرفت و عکس عامل آن را منتشر کرد که "شجاع الدوسری" نام داشت. وی از سعودی‌هایی است که در بالای فهرست انتحاری‌های داعش قرار دارند و آماده هستند اجساد خود را به خاطر جهل تکه تکه کنند .. هر اندازه که برخی سعی دارند این موضوع را توجیه کنند و یا ساکت شوند، باید یادآوری کنیم که خطبه‌های تحریک آمیز و دروغ پردازی درباره جهاد، و صدای افراطی‌ها و اشک های تمساح، چیزهایی هستند که تروریسم را می سازد. افراطی‌های داعش در داخل کشور، که همان وعاظ و نومبلغان هستند، در واقع حامیان شرور برادران داعشی خود در خارج از این کشور می باشند و زمینه سرباز گیری و حمایت مالی از این گروه تروریستی را فراهم می کنند؛ آنان به صورت بالفعل داعشی های داخل هستند و مقابله با تفکر و خطبه‌های آنان مهمتر است.
اما "خالد الشریده" در روزنامه "الیوم" خانواده را نخستین مسؤول فرزندان در عربستان دانست و گفت: نابودی افراطی گری، نیازمند روشهایی ریشه‌ای و همکاری همگانی است.
"یوسف المحیمید" هم در مطلبی در روزنامه "الجزیره" تحت عنوان "آیا در نشر تفکر معتدل، تأخیر کردیم؟" نوشت: هرگاه که جنایتی در کشورم به بهانه مسائل طایفه‌ای، افراطی گری و برخورد افراطی با یک طایفه روی می دهد، این فکر به ذهنم خطور کرد که آیا ما در نشر تفکر میانه و معتدل بین جوانان و نشر ارزشها و حقوق شهروندی تأخیر کرده‌ایم؟

پربیننده ترین خبرها