قطر: لازم بدانیم در سوریه دخالت نظامی می کنیم!

قطر: لازم بدانیم در سوریه دخالت نظامی می کنیم!
چهارشنبه 29 مهر 1394 - 17:46

العالم ـ وزیر خارجه قطر امروز، چهارشنبه، اعلام کرد که اگر لازم باشد با همکاری ترکیه و عربستان، در سوریه دخالت نظامی خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خالد بن محمد العطیه" درگفت وگو با شبکه سی.ان.ان امریکا افزود: قطرهیچ منافع ژئوپولیتیک و یا برنامه هایی در سوریه ندارد، اگر موضع قطر را دنبال کنید می بینید که ما تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل مسالمت آمیز در سوریه بکار گرفتیم.

وی مدعی شد که از هیچ تلاشی به همراه سعودی ها و ترکها برای تحقق آنچه که به حمایت از ملت سوریه منجر شود، دریغ نخواهیم کرد و اگر دخالت نظامی به حمایت از ملت سوریه منجر شود، مسلما دست به این اقدام خواهیم زد.

عطیه با انتقاد از موضع شورای امنیت سازمان ملل متحد در برخورد با پرونده سوریه، تاکید کرد که شورای امنیت دست به اقدام های کافی برای حمایت از ملت سوریه نمی زند از این رو ما و دوستانمان وظیفه خود می دانیم تا از طریق حمایت از مخالفان میانه رو در سوریه، تمام توان خود را برای حمایت از ملت این کشور بکار گیریم.

وزیر خارجه قطر در شرایطی از حمایت ازمخالفان حکومت در سوریه دم می زند که حکومت پادشاهی و غیر دموکراتیک دوحه، برای مخالفان دراین کشور هیچ احترام و جایگاهی قایل نیست و حکومت و قدرت به صورت موروثی تغییر می کند و مردم هیچ نقشی در آن ندارند.

قطر از کشورهای حامی گروه های تروریستی در سوریه و عراق است وبسیاری از گروه های تندرو ازحمایت های مختلف قطر و برخی از کشورهای عربی به ویژه عربستان و همچنین ترکیه برخوردار هستند.

وزیر خارجه قطر در واکنش به حمایت این کشور از جنبش تروریستی احرار الشام به انکار تروریست بودن این گروه روی آورد و گفت: این گروه هم پیمان القاعده نیستند بلکه یک گروه سوری است که برای آزادسازی کشور مبارزه می کند. ما به هیچ وجه آن را یک گروه افراطی و یا تروریست نمی دانیم.

وی درباره همکاری کشورهای سوریه، روسیه، عراق و ایران در کنار حزب الله خاطرنشان کرد، ما در منطقه دو گزینه پیش رو داریم؛ نخست گزینه درگیری است که همیشه تلاش می کنیم از آن دوری کنیم و گزینه دوم گفتگوی جدی برای حل مشکلاتمان است، ما از هیچ رویارویی ترس و هراسی نداریم از این رو از موضع قدرت به گفتگو دعوت می کنیم زیرا به صلح ایمان داریم و کوتاه ترین راه برای صلح، گفتگوی مستقیم است. 

وزیر خارجه قطر روز سه شنبه در دیدار با خالد خوجه، رییس ائتلاف مخالفان سوریه، گفت: کشورش همچنان به دنبال راه های جایگزین زیر چتر سازمان ملل متحد برای نجات ملت سوریه است.

عطیه که خود وزیر دولتی غیر دموکراتیک و غیر مردمی است، از مواضع ثابت قطر در حمایت از ملت سوریه در مساله بر حق آنان سخن گفت و افزود: آنگونه که وظیفه انسانی و اخلاقی ما ایجاب می کند برای حمایت از غیرنظامیان سوریه از ظلم نظام حاکم تلاش می کنیم!

ائتلاف مخالفان سوریه نیز تاکید کرد که خالد خوجه در دیدار با عطیه پیامدهای خطرناک بحران در سوریه و منطقه، اهمیت آغاز تحرکات مشترک با مشارکت عربستان، قطر و ترکیه برای توقف اقدام های شدید نظامی که به وحدت سوریه و امنیت منطقه ضربه می زند، همچنین بازگشت به فرایند سیاسی، از نقطۀ پایانِ مذاکرات ژنو بر اساس قطعنامه های شورای امنیت، مورد بحث و بررسی قرار داد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها