آیا مسکو، میزبان نشست اسد با اولاند و مرکل خواهد بود؟

آیا مسکو، میزبان نشست اسد با اولاند و مرکل خواهد بود؟
چهارشنبه 29 مهر 1394 - 18:56

العالم ـ فرا رسیدن روزی که بشار اسد با فرانسوا اولاند و انگلا مرکل با نظارت ولادمیر پوتین در یکی از اتاقهای کاخ کرملین دیدار کند، چندان دور نیست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این گفته تحلیلگران برجسته است که اغلب اتفاق نظر دارند سفر کوتاه و غیر منتظره بشار اسد به مسکو در روز سه شنبه 20 اکتبر، بیش از آنکه اهمیت عملی داشته باشد، دارای جنبه ای تشریفاتی بوده است.

رییس جمهوری سوریه با توجه به آنچه که در نوارویدئویی آمده است، هیات بزرگی به همراه نداشت و جزییات عملیات نظامی در کشورش از سوی دستگاه های روسی و سوری ذیربط را مورد بحث و بررسی قرار نداد.

با توجه به نوار ویدئویی که بخش اطلاع رسانی کاخ کرمیلن بامداد روز چهارشنبه توزیع کرد، بشار اسد بر تشکر و قدردانی از حمایت روسیه که معادلات را در منطقه بهم زد، تاکید کرد، پیش از این نیز ولید معلم وزیر خارجه سوریه در آخرین سفر خود به روسیه از احتمال درخواست کمک نظامی از روسیه سخن گفت.

معادلات در اروپا و در دروازه شرقی آن ترکیه بهم خورد

سران اروپا در صحبت از بشار اسد، نرمش بیشتری در گفتار را در دستور کار قرار داده اند و از پذیرش نقشی موقت برای بشارسخن می گویند. در این میان، با توجه به اظهارات سران سوری و در راس آن ها اسد می توان دریافت که آمریکا از ایفای نقش راهبری در ائتلاف کشورهای حمله کننده به سوریه کاملا دست کشیده است. 

سیاست های سودجویی امریکا از یک سو و اتخاذ رفتارهای بیمار اسکیزوفرنی از سوی دیگر سبب شد عقب نشینی این کشور از عرصه سوریه خلا ایجاد کند؛ به همین سبب اروپا چندان اعتراضی به دخالت نظامی روسیه در سوریه نکرد و امیدوار است که روسها آنچه را که امریکایی ها تلاشی برای انجام آن نکردند، محقق کنند؛ بویژه نابودی گروههای تروریستی در بلاد شام و سپس انتقال به عراق؛ دو کشوری که منبع اصلی پناهندگانی به شمار می آیند که دیوارهای اروپا را درنوردیدند.

کشورهای اروپایی از پناهندگان به تنگ آمدند؛ اما از مسلمانان اروپا می هراسند و راه فراری به جز میزبانی هزاران پناهنده ندارند؛ زیرا به پیمانهای حقوق بشر پایبند هستند و یا اینگونه می گویند.

در عین حال پایتخت های اروپایی که از ورود پناهندگان بیشتر آسیب دیدند، از تکیه بر هم پیمان امریکایی برای حل و فصل نزاع سوریه ناامید شده اند.

اروپایی ها ناگزیرند نقش نظامی و سیاسی روسیه را، خواه ناخواه، بپذیرند؛ زیرا در غیر این صورت، داعش گسترش پیدا کرده و تا دیوارهای اروپا پیش خواهد رفت.

از این رو احتمال نشست چهارگانه اسد، مرکل، اولاند با نظارت پوتین، مساله ای خیالی به نظر نمی آید. اروپا از اقدام نظامی روسیه راهی برای صرف نظر کردن از مخالفت با اسد به عنوان مذاکره کننده و رییسی برای سوریه یافتند حتی اگر نظریه پردازان آن مجبور شوند برون رفتهایی مانند بکارگیری واژه "موقت" برای ریاست اسد مطرح کنند.

دخالت نظامی روسیه معادلات را به هم زد و گریزی از نشست چهارجانبه نیست، حتی بالاتر از آن ممکن است در صورت پیوستن برخی سران اروپا، ترکیه و یا کشورهای که امروز به سختی می توان تصور کرد با بشار اسد بر سر یک میز بنشینند، این نشست چهارجانبه به پنج جانبه و یا شش جانبه تبدیل شود.

پربیننده ترین خبرها