سفر اسد به مسکو؛ گام سوریه در مسیر تحولات جدید

سفر اسد به مسکو؛ گام سوریه در مسیر تحولات جدید
چهارشنبه 29 مهر 1394 - 21:38

العالم - پایگاه خبری روسیا الیوم در مقاله ای نوشت که سفر غیر منتظره بشار اسد به مسکو آغازگر فرایندهای جدیدی در زمینه حل و فصل بحران سیاسی سوریه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،" أشرف الصباغ" تحلیل گر مسائل عربی، در مطلبی که روسیا الیوم آن را منتشر کرد افزود: بشار اسد رییس جمهوری سوریه در سفری محرمانه که پس از یک روز از انجام آن اعلام شد، با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه  در حضور وزیران دفاع و خارجه آن کشور دیدار کرد. او همتای روس خود را در جریان وضعیت کشورش و طرحهای آینده ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم و عملیات علیه گروه های تروریستی فعال در سوریه قرارداد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی کرملین با اشاره به این دیدار خاطرنشان کرد که پوتین واسد مسایل مربوط به عملیات نظامی روسیه در سوریه و عملیات نبرد با گروههای تروریستی وتندرو و حمایت از حملات نظامی نیروهای مسلح سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
پوتین همچنین تاکید دارد که مسکو بر اساس تحولات مثبت حاصل از عملیات نظامی عمل می کند که در نهایت باعث دستیابی به یک راه حل طولانی مدت بر اساس فرآیند سیاسی با مشارکت تمامی جریانهای سیاسی دینی و قومی در سوریه خواهد شد و در همین رابطه فصل الخطاب فقط از آن ملت سوریه است.
رییس جمهوری روسیه گفت که روسیه نه تنها در عملیات نظامی علیه تروریسم بلکه برای مشارکت در فرآیند سیاسی سوریه آمادگی دارد.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نیز خطاب به همتای روس خود خاطرنشان کرد، اگر اقدام ها و تصمیم های شما نبود تروریسم در منطقه هم اکنون در سطح بسیار گسترده تری انتشار می یافت. تلاشهای روسیه باعث شد تا از گسترش تروریسم جلوگیری به عمل آید.
رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: همگان می دانند که هر گونه اقدام نظامی باید گامهای سیاسی به دنبال خود داشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که دمشق و مسکو فرآیند بازسازی اقتصادی و سیاسی سوریه را دنبال کنند.
سفر بشار اسد به مسکو به نوبه خود به این شکل نشان می دهد که تفاهم های شکل گرفته به مرز اشتراک نظر میان رهبران روسیه و سوریه رسیده است.
همزمان با این سفر دو رخداد مهم روی داد؛ اول مسکو و واشنگتن برای در امان ماندن از هر گونه حادثه ای در هنگام به پرواز درآمدن جنگنده هایشان در حریم هوایی سوریه یادداشت تفاهم دوجانبه امضا کردند.
دوم، طرح آمریکا به منظور بررسی راه حلهای سیاسی بحران سوریه و سفرهای دوره ای جان کری وزیر خارجه آمریکا به برخی از کشورهای اروپایی است. طرح کری حول محور گردآمدن مسکو، واشنگتن، ریاض، آنکارا و امان است.

در همین خصوص مسکو اعلام کرد که در جریان این ابتکار قرار دارد و هم اکنون در حال بررسی آن است. مسکو خاطرنشان کرد آنچه که واشنگتن مطرح کرده انجام دیدار در سطح نشست سران نیست.
دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، نیز چندی پیش در شبکه تلویزیون رسمی کشورش تاکید کرد: روسیه از منافع ملی خود در سوریه و نه از افراد به خصوصی دفاع می کند. باقی ماندن بشار اسد در قدرت برای مسکو یک موضوع اصولی نیست.
مدودیف گفت: ما البته به نفع رهبران خاصی نمی جنگیم بلکه از منافع ملی خود دفاع می کنیم. مساله ریاست جمهوری سوریه موضوعی است که ملت سوریه در مورد آن تصمیم می گیرد.
وی در عین حال بر لزوم به قدرت نرسیدن داعش در سوریه و فرصت دادن به سوریه برای داشتن یک حاکمیت متمدن تاکید کرد.
مدودیف افزود: مسایل سیاسی باید به طور مشخص از یک سو میان روسیه و آمریکا و از سوی دیگر تمام کشورهای ذیربط در برقراری صلح در منطقه و در سوریه مورد بررسی قرار گیرد که منجر به پیدایش یک حاکمیت عادی در سوریه خواهد شد. مهم نیست که چه کسی در راس هرم قدرت قرار می گیرد. ما نمی خواهیم داعش در سوریه حکومت کند. حکومت در آنجا می بایست متمدن و مشروع باشد. این همان چیزهایی است که می بایست مورد بررسی قرار گیرد.
سفر بشار اسد به مسکو پس از آن صورت گرفت که حملات هوایی روسیه در سوریه اوضاع را تغییر داد و به همگان نشان داد اگر بخواهند چگونه باید با تروریسم نبرد و موازنه قوا ایجاد کنند. این موضوع در فرآیند بحران که بیش از 4 سال پیش آغاز شد، یک اهمیت محوری دارد. بحرانی که تا کنون باعث کشته شدن دهها هزار تن و آواره شدن میلیونها نفر و تسلط یافتن داعش و گروه های تروریست بر مساحت گسترده ای از سوریه و عراق شده است. این سفر آغازگر فرآیندهای جدیدی در زمینه حل و فصل بحران سیاسی سوریه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها