علاقه کشورهای جنوب خلیج فارس به رژیم صهیونیستی

علاقه کشورهای جنوب خلیج فارس به رژیم صهیونیستی
پنج‌شنبه 30 مهر 1394 - 19:24

العالم - اظهارات سفیر سابق رژیم اسرائیل در واشنگتن در باره علاقه خاص کشورهای عرب جنوب خلیج فارس به رژیم صهیونیستی سوژه تحلیل گران عرب برای بررسی روابط این کشورها با تل اویو شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "زهیر اندرواس" تحلیل گر و نویسنده روزنامه رای الیوم با اشاره به خاطرات سفیر سابق رژیم اشغالگر قدس نوشت  که رابطه دیپلماتیک و اقتصادی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وجود دارد.

وی درباره کتاب "سفرم به دو دستگی آمریکایی - اسراییلی" نوشته "مایکل اورین" سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن یادآور شد که سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن توان ملاقات غیر رسمی و پنهان با شخصیت ها و دیپلمات های عرب را داشت.

اورین در کتابش می نویسد: غیر از سفیر عربستان که استثناء بود بقیه همتایان عرب من تقریبا آمادگی گفت وگو با من را داشتند.

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن همواره سفرای دیگر را برای شرکت در جشن های به اصطلاح عید ملی رژیم صهیونیستی دعوت می کرد.

یکی از مسئولان بلندپایه سفارت رژیم صهیونیستی نیز که به نامش اشاره نشده است، گفت که ایستادن اسراییل و اعراب در کنار یکدیگر برگ برنده است چون سیاست و ایدئولوژی را در می نوردد و وقتی این در دو کنار یکدیگر قرار بگیرند تبدیل به قدرت می شوند.  

درباره تماس های سعودی اسراییلی باید گفت که یک کانال پنهان در دهه 80 قرن بیستم ایجاد شد وقتی "ملک فهد" پادشاه وقت عربستان این مسئولیت را به شاهزاده "ترکی فیصل" رییس وقت سازمان اطلاعات سعودی واگذار کرد.

این کانال سری در زمان "شیخ کمال ادهم" رییس سازمان کل اطلاعات سعودی در سالهای 1965 تا 1979 قبل از آنکه ترکی این سمت را عهده دار شود، وجود داشت.

واشنگتن بر اساس این منطق که می گوید اگر کاخ سفید با هر دو طرف دوست است این دو نیز باید برخی اوقات با یکدیگر سخن بگویند مشوق تماس های دیپلماتیک میان آنان بود.

یک مسئول اسراییلی نیز گفت که یک بار برای برگزاری نشست هایی به یکی از پایتخت های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رفت و دیدگاهش درباره برخی از مسائل را به آنان ارائه داد. 

البته همیشه توافق گسترده در کار نبود اما با یکدیگر تبادل دیدگاه می کردند، همچنین برخی از کشورها به مسافرین اجازه می دادند با گذرنامه صهیونیستی به کشورشان سفر کنند. 

پربیننده ترین خبرها