آیندۀ مالی عربستان از نگاه صندوق بین‌المللی پول

آیندۀ مالی عربستان از نگاه صندوق بین‌المللی پول
جمعه 1 آبان 1394 - 20:32

بنا به پیش‌بینی صندوق بین المللی پول، به دنبال سقوط بهای نفت به کمتر از نصف که از اواسط سال گذشته شروع شده است، عربستان ظرف 5 سال آینده تمام ذخایر مالی خود را از دست خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری العالم صندوق بین المللی پول در گزارش امروز خود که به خاورمیانه اختصاص داشت با اشاره به بروز کسری بودجه در بزرگترین اقتصاد منطقه، نوشت: احتمال می رود کسری بودجه در سال جاری به 21.6 درصد از حجم تولید ناخالص داخلی عربستان و در سال آینده به 19.4 درصد برسد.

عربستان آخرین کسری بودجه را در سال 2009 با سقوط بهای نفت برای مدت کوتاهی به دلیل بحران مالی جهانی تجربه کرد.

به نوشته روسیا الیوم، این گزارش، تصویری بدبینانه از فشارهای مالی بر ریاض را ترسیم می کند زیرا نود درصد از درامدهای این کشور، حاصل از نفت است و ریاض مجبور خواهد برای تأمین بودجه، به دنبال منابع دیگری باشد.

در این گزارش آمده است که عربستان مثل دیگر کشورهای صادرکننده نفت در خلیج فارس، مجبور به کاهش هزینه ها در بودجه خود خواهد شد.

مسعود احمد، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین المللی پول، گفت: سقوط بهای نفت، خسارت سنگینی به کشورهای صادر کننده میزند. این خسارت در سال گذشته، 360 میلیارد دلار برآورد شد.
احمد پیشتر خاطرنشان کرده بود که عربستان باید دست به اصلاحات مالی و ساختاری بزرگی طی چند سال بزند.

شایان ذکر است که عربستان به منظور جبران کسری بودجه، طی شش ماه اخیر، حدود 70 میلیارد دلار از سرمایه گذاری های خود را از سراسر جهان جمع آوری کرده و با آغاز سقوط بهای نفت از ژوئن 2014، ذخایر مالی آن حدود 73 میلیارد دلار کاهش داشته است.

در صورت ادامه کاهش قیمت نفت برای مدت طولانی، عربستان در درازمدت با چالشهای اقتصادی و اجتماعی رو به رو خواهد شد.

 

پربیننده ترین خبرها