اسرار سفر اسد به مسکو از زبان کارشناس روس

اسرار سفر اسد به مسکو از زبان کارشناس روس
يکشنبه 3 آبان 1394 - 13:19

العالم - روزنامه سوئیسی "لوتون" گزارشی درباره برخی اسرار سفرغیرمنتظره بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، به مسکو در روز سه شنبه گذشته منتشر کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه چاپ سوییس در گزارشی نوشت: سفر اسد به روسیه ، بسیار پرخطر و شبیه عملیات قاچاق اطلاعاتی است که سازمان اطلاعات روسیه به طور دقیق برای آن برنامه ریزی کرده بود و کارشناسان امور هوایی و پرواز روس هم که از طریق رصد ونظارت بر آسمان سوریه توسط صفحه های کامپیوتر خود تلاش کردند تا مسیر سفر بشار را ترسیم کنند، به خطرات این سفر اذعان داشتند.

در این گزارش با اشاره به سفر روز سه شنبه 28 مهر ماه، اسد به روسیه، ابتدا این سوال مطرح شده است که :" بشار اسد که دیگر قادر به کنترل اوضاع سوریه نیست و آسمان کشورش پر از هواپیماهای خارجی است، چطور جرأت می کند که از کشورش خارج شود"؟

این روزنامه نوشت که یکی از برجسته ترین کارشناسان پرواز به نام "الکس ایوانف" که در شبکه های اجتماعی به "الكس فلای 35″ معروف است، توانست که از اسرار این اقدام لجستیک بزرگ دولت روسیه برای تامین امنیت حضور هم پیمان سوری خود در روسیه پرده بردارد.

به نوشته این روزنامه، ایوانف با تکیه به پایگاه " فلایت رادار" - پایگاه تخصصی درنظارت برحرکت هواپیماها در جهان و نیز با تکیه به تجربه هوایی خاص خود، توانسته است که مسیر پرواز حرکت هواپیمای حامل بشار اسد رییس جمهوری سوریه را از اللاذقیه به مسکو دنبال کند.

روزنامه سوئیسی به نقل از ایوانف نوشت که سازمان اطلاعات روسیه تامین امنیت بشار اسد را در سفر به روسیه در صبح روز بیستم اکتبر، 28 مهر ماه، در پایگاه هوایی روسی در شهر اللاذقیه تحویل گرفت.

به نوشته این روزنامه، این هواپیما مجهز به یک سالن نشیمن مجلل و تجهیزات ارتباطی خاص بود که از آسمان عراق و سپس ایران رد شد و پس ازعبور از بالای دریای خزر از طریق منطقه "استراخان" درجنوب وارد اراضی روسیه شد و سپس ساعت دو بعد از ظهر به وقت روسیه وارد فرودگاه چاکالوفسکی شد.

روزنامه لوتون همچنین به نقل از "ایوانف" نوشت که "بشار اسد پس ازدیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، به طور مستقیم هواپیمای دیگری از همان مدل را سوار شد و از همان مسیر عبور کرد و سپس صبح روز 21 اکتبر،29 مهر ماه، درحالی که مسوولان روسی خبر آمدن وی را به روسیه اعلام کرده بودند، به اللاذقیه بازگشت.

این روزنامه همچنین نوشت: "جزییاتی که ایوانف گفت، کاملاً دقیق بود، به ویژه این که این کارشناس که در مسکو زندگی می کند، از شهرت بسیاری برخوردار است و صفحه او درتوییتر دنبال کنندگان زیادی دارد و وی از ماه سپتامبر به منبع موثقی برای پی گیری تحرکات جنگنده های روسی میان روسیه و لاذقیه تبدیل شده است.

لوتون افزود: " ایوانوف که همواره خود را به عنوان کارشناس موج های بی سیم و فردی علاقمند به پرواز معرفی می کند، درکار خود از وسایل ساده استفاده می کند اما با این حال، اطلاعات بسیار دقیقی را ارایه می کند که بسیاری از فعالان روس برای دستپاچه کردن دستگاه های تبلیغاتی رسمی روسیه و افشای برخی تحرکات نظامی، به اطلاعات وی استناد می کنند.

غیبت و ناپدید شدن وی در آغاز ماه جاری به مدت چند روز، موجب نگرانی طرفداران وی شد که نگران بودند مبادا سازمان اطلاعات روسیه، فعالیت وی را در اینترنت محدود کند.

این روزنامه نوشت که روسیه در تحرکات خود از هواپیماهای غول پیکر "آنتونوف" استفاده می کند که در زمینه حمل و نقل نظامی و عملیات مخفیانه کاربرد دارد و درزمان حاضر به انتقال فرماندهان ارتش به اماکن دلخواه شان اختصاص دارد.

روزنامه سوئیسی لوتون افزود: وقتی بلغارستان درهشتم سپتامبر گذشته تصمیم گرفت که مانع پرواز هواپیماهای روسیه درآسمان خود شود، این هواپیماها با مشکل عمده روبرو شدند و درنتیجه این هواپیماها بازگشتند و فقط یکی از آن ها تصمیم گرفت که به راه خود ادامه دهد و از آسمان بلغارستان عبور کند با وجود این که این اقدام بسیار خطرناک بود.

لوتون درادامه نوشت: "بعد از این که این هواپیماها از این مسیر منتهی به دریای مدیترانه که کوتاه ترین و امن ترین مسیر محسوب می شود، محروم شدند، روسیه مجبور شد که مسیر جدیدی را درنظر بگیرد که امنیت آن از راه های دیپلماتیک و طی توافق با ایران، جمهوری آذربایجان و عراق تامین شده باشد، تا این کشورها هواپیماهای روسی عازم سوریه را هدف قرار ندهند.

روزنامه لوتون در پایان مطلب خود یادآور شد: "خطری که هواپیماهای روسی در زمان حاضر با آن مواجه هستند، این است که خود را با هو اپیماهای ائتلاف بین المللی در رویارویی مستقیم می بینند.

به نوشته لوتون در همان روزی که واشنگتن و مسکو از امضای قراردادی برای ممانعت از وقوع حوادث هوایی در حریم هوایی سوریه خبر دادند، بشار اسد رییس جمهوری سوریه به مسکو رفت و این سفر سوال های زیادی را در اذهان ایجاد کرد.

سفر بشار اسد به مسکو، اولین سفر خارجی وی از زمان شروع بحران در سوریه در سال 2011 به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها