آیا نظام سوریه فروپاشید ؟!

آیا نظام سوریه فروپاشید ؟!
يکشنبه 3 آبان 1394 - 19:15

روزنامه نگار و نویسنده عرب در مطلبی با اشاره به ادعای یکی از سران خارج نشین مخالفان سوریه در خصوص "فروپاشی نظام سوریه و شکست ایران" نوشت: اگر ایران شکست خورد، چرا غرب با این کشور توافق هسته ای امضا کرد و شرکتها و سران کشورهای غربی در حال سفر به تهران هستند؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سامی کلیب" نوشت:
دکتر برهان غلیون استاد دانشگاه در فرانسه و از رؤسای قبلی گروه موسوم به شورای ملی معارضان، در برنامه ای تلویزیونی مدعی شد: "نظام فرو پاشید و ایران شکست خورد و روسیه هم به زودی شکست خواهد خورد و مردم پیروز می شوند".
سخنان غلیون، باعث شد که مجموعه‌ای از سؤالات را مطرح کنم:
+ مردم با چه کسی هستند؟ و چگونه برهان غلیون می تواند اطمینان یابد که مردم با او هستند و با اسد نیستند و یا دست کم مردم چند دسته هستند؟
+ اگر ایران شکست خورد، چرا غرب با این کشور توافق هسته‌ای امضا کرد و هزاران شرکت غربی و حتی سیاستمداران از جمله سیاستمداران فرانسوی برای سفر به تهران صف کشیده‌اند، این درحالی است که فرانسوی ها برای امضای قرارداد با عربستان به شدت با این توافق مخالفت کرده بودند و چرا اوباما مستقیما از دولت خود می خواهد لغو تحریمها را بررسی کند؟
+ اگر روسیه شکست خواهد خورد، چرا اکنون این روسیه است که آمریکا، عربستان و ترکیه را در ژنو گرد هم جمع کرده است و نه آمریکاییها؟ روسیه اکنون در حال بمباران تروریستها درسوریه با هماهنگی غرب است و یا حداقل هیچ ممانعتی از سوی غرب یا کشورهای منطقه ای صورت نمی گیرد؟ روسیه اکنون درحال هماهنگی برای سازش سیاسی با آمریکایی ها و دیگر طرفها است، زیرا دولت آمریکا اکنون غرق موضوع انتخابات شده و حداقل به مدت 2 سال از خاورمیانه دورمیشود.
+ اگر نظام (سوریه) فروپاشید، چرا بعد از آنکه همه طرح رفتن بشار اسد را کنار گذاشتند، اکنون اینهمه بحث و جدل درباره مدت بقای بشار اسد است؟
+ اگر مردم سوریه با دکتر برهان غلیون و مخالفان هستند، چرا مخالفان کنفرانسهای خود را به جای ترکیه و کشورهای عربی منطقه و غرب، در مناطق "آزاد شده" برگزار نمی کنند؟ آیا آنان بر مردمی که مدعی حمایت از آنها هستند، برتری دارند؟
با بررسی ادبیات مخالفان کنونی و یا اعضای سابق ائتلاف، مانند میشل کیلو، عبدالباسط سیدا، معاذ الخطیب، هیثم مناع، حسن عبدالعظیم و میس الکریدی، مشخص می شود که غرب، ترکیه و کشورهای دیگر پس از سوء استفاده طولانی مدت از مخالفان آنان را کنار گذاشته اند. برای پایان جنگ باید به واقعیت نگری بازگشت؛ در این جنگ همه سوری ها بازنده هستند، و این همه ویرانی مجانی برای سوریه و مردم آن کافی است.
باید همه به آشتی ملی و دادن امتیازهای سیاسی روی بیاورند ..
بدون شک محور ایران روسیه سوریه چندین گام از همه جلوتر است زیرا طرح پیش شرط کناررفتن بشار اسد را از بین برد و همه را پای میز مذاکره آورد، و نبرد با تروریسم را در اولویت قرار داد.

پربیننده ترین خبرها