نابودی کل ذخایر ارزی عربستان در کمتر از 5 سال!

نابودی کل ذخایر ارزی عربستان در کمتر از 5 سال!
دوشنبه 4 آبان 1394 - 11:05

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود به کشورهای نفت خیز خاورمیانه از جمله عربستان، عمان و بحرین درخصوص بحران مالی آنها هشدار جدی داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حتی بزرگترین صادرکنندگان در خاورمیانه نخواهند توانست تا ابد کاهش قیمت نفت را تحمل کنند زیرا اگر قیمت هر بشکه نفت حدود 50 دلار باقی بماند، اکثر کشورهای منطقه در مدت 5 سال یا کمتر، همه ذخایر ارزی خود را از دست خواهند داد.

صندوق بین المللی پول در گزارشی که این هفته منتشر کرد، زنگ خطر را به صدا در آورد. در این گزارش به طور جدی به کشورهای نفت خیز در خاورمیانه از جمله اعضای برجسته سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک، یعنی عربستان، عمان و بحرین هشدار داده شده است.

در این گزارش که حالتی از «بد بینی» بر آن سایه افکنده است، اشاره شد که کاهش مستمر قیمت نفت از اواسط سال گذشته، حدود 360 میلیارد دلار فقط در سال جاری به کشورهای منطقه زیان خواهد زد.

چند کشور خاورمیانه بعد از کاهش قیمت هر بشکه نفت به 45 دلار، از کسری بودجه امسال خود خبر دادند و کشورهای دیگر بودجه خود را تعدیل کردند. این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت سال گذشته از مرز صد دلار فراتر رفته بود.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود اعلام کرد: صادر کنندگان نفت به تجدید نظر در بودجه و کاهش هزینه های خود و در پیش گرفتن سیاست های مالی که ثبات جریان های نقدی را تضمین کند، نیاز خواهند داشت.

در این گزارش آمده است: عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت جهان به شمار می رود، برای اینکه بتواند توازن اقتصادی را حفظ کند، نیاز دارد که قیمت هر بشکه نفت از 106 دلار کمتر نشود.

براساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، اگر قیمت هر بشکه نفت حدود 50 دلار باقی بماند، کل ذخایر ارزی عربستان برای تضمین تحقق این توازن، ممکن است به مدت حداکثر 5 سال کافی باشد.  

پربیننده ترین خبرها