افزایش بهای انرژی و سقوط بورس در عربستان

افزایش بهای انرژی و سقوط بورس در عربستان
چهارشنبه 6 آبان 1394 - 19:20

اظهارات روز گذشته وزیر نفت عربستان سعودی در خصوص بررسی گزینه افزایش بهای انرژی داخلی، باعث سقوط شدید شاخص بورس در این کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری العالم، اظهارات دیروز سه شنبه "علی النعیمی" وزیر نفت سعودی مبنی این که حکومت سعودی در حال بررسی گزینه افزایش بهای انرژی داخلی است، به سقوط شدید شاخص بورس در این کشور منجر شد.

روزنامه سعودی الحیات در گزارشی با اشاره به این که افزایش بهای انرژی داخلی دست کم در ابتدا باعث افزایش هزینه های مصرف کنندگان و زیان شرکت ها می شود، نوشت: اظهارات اخیر وزیر نفت عربستان در این زمینه شاخص بورس سعودی را تا 7098 واحد، به میزان 3 درصد، کاهش داد و آن را به شاخص 6921 واحدی ثبت شده در ماه آگوست که پایین ترین سطح در سال جاری محسوب می شود، نزدیک کرد.

بر اساس این گزارش شاخص بورس در بخش پتروشیمی سعودی با کاهش 2/1 درصدی سهام "سابک"(شرکت صنایع شیمیایی عربستان)، 3/4 درصد کاهش داشت و سهام بانک الراجحی 2/8 درصد و سهام شرکت مدینه المعرفه الاقتصادیه 10 درصد کاهش یافت.

وزیر نفت عربستان روز گذشته اعلام کرد که کشورش گزینه افزایش قیمت انرژی داخلی را بررسی می‌کند و به نظر می‌رسد به زودی این اقدام را اجرایی کند.
علی النعیمی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ممکن است قیمت انرژی داخلی به زودی افزایش پیدا کند اما این مسأله هنوز در دست بررسی است.

بنزین یکی از موادی است که ممکن است در صورت افزایش قیمت انرژی در عربستان با افزایش قیمت مواجه شود و این مسأله برای شهروندان سعودی با درآمد پایین مشکل ساز خواهد شد.

عربستان برای ضربه زدن به وضعیت اقتصادی ایران طی چند ماه گذشته قیمت جهانی نفت را پایین نگه داشته است که با توجه به عملیات نظامی این کشور در خاک یمن و هزینه‌هایی که بابت جنگ علیه یمن متحمل شده است اقتصاد خود را با چالش بزرگی مواجه کرده است.

بر همین اساس عربستان بسیاری از پروژه‌های عمرانی این کشور را متوقف کرده و به نظر می‌رسد افزایش قیمت انرژی بخشی از سیاست‌های ریاض برای افزایش درآمد دولت باشد.

پربیننده ترین خبرها