سرمایه گذاری فتنه انگیز عربستان در بحرین

سرمایه گذاری فتنه انگیز عربستان در بحرین
پنج‌شنبه 7 آبان 1394 - 11:24

العالم - عربستان سعودی برای ایجاد فتنه مذهبی در جامعه بحرین و تشدید اختلافات در راستای حمایت همه جانبه از حکومت آل خلیفه، به سرمایه گذاری گزینشی در پروژه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و درمانی در بحرین روی آورده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت مراه البحرین در گزارشی به بررسی اوضاع بحرین و دخالت مسئولان سعودی و پروژه آنها در این کشور پرداخت و نوشت: عربستان این راهکار را برای حل بحران سیاسی بحرین در نظر گرفته است که مردم انقلابی به خانه هایشان برگردند، به اعتراض ها پایان دهند و دخالت نظامی ریاض برای سرکوب قیام مسالمت آمیز مردم بحرین نیز به شیوه دیگری ادامه یابد.

این گزارش افزود: خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین اعتراف کرد که سعود الفیصل وزیر خارجه سابق عربستان، در زمان آغاز بحران بحرین در سال 2011 میلادی، در واقع وزیر خارجه بحرین بود. همزمان مقرن بن عبدالعزیز آل سعود رئیس وقت سازمان اطلاعاتی عربستان، گزارشهای منظمی را درباره اوضاع امنیتی و سیاسی بحرین تهیه و برای پادشاه، ولی عهد، وزیر دفاع و وزیر کشور عربستان ارسال می کرد.

سایت مرآة البحرين با اشاره به اینکه اسناد مربوط به گزارش خود را منتشر خواهد کرد، افزود: عجیب نیست که مخالفان بحرینی پیوسته توصیه هایی را مبنی بر مذاکره مستقیم با عربستان دریافت می کنند؛ چرا که زمام اختیارات سیاسی بحرین به دست عربستان است. با این حال، آنطور که از شواهد پیداست؛ عربستان نه تنها به دنبال حل بحران از راههای سیاسی و گفتگو نیست بلکه برای سرکوب قیام مردمی بحرین با حکومت حاکم بر این کشور همدست است.

درست است که کشورهای حاشیه خلیج فارس در دهم مارس 2011 میلادی طرحی را به ارزش 10 میلیارد دلار برای کمک اقتصادی به بحرین تصویب کردند اما عربستان ترجیح داد که پول خود را صرف تشدید بحران و اختلاف در بحرین کند.

منابع آگاه در وزارت دارایی عربستان گفتد: صندوق توسعه عربستان که مسئول سهم عربستان از طرح مارشال خلیج فارس است، در نشست های مشترک اعلام کرده است که ترجیح می دهد این طرح در مناطق شیعه نشین بحرین اجرا نشود.

این منابع گفتند: صندوق یادشده برای حمایت مالی از اجرای طرح اعطای تابعیت سیاسی و تغییر بافت جمعیتی بحرین با دفتر سلطنتی آل سعود هماهنگ است و تلاش می کند تا تسهیلات و بودجه تخصیص یافته را برای تأمین این هدف به کار گیرد.

از سوی دیگر، پایگاه افشاگر ویکیلیکس نوشت: در کنفرانس مشورتی در ریاض شروط متعددی از جمله تدوین جدول زمانبندی برای اجرای طرح های کمک مالی به بحرین وضع شد اما سعود الفیصل از دفتر سلطنتی عربستان خواست این شرط را نادیده بگیرد.

سهم عربستان از طرح مارشال خلیج فارس، 2.5 میلیارد دلار است که طی دو مرحله پرداخت شده است. این مبلغ در مرحله اول که در دسامبر 2012 میلادی اجرا شد، طی شش قرارداد - هر یک به ارزش 448 میلیون دلار- و در مرحله دوم که در ژوئن 2015 اجرا شد، طی چهار قرارداد - هر یک به ارزش 670 میلیون دلار- پرداخت شد.

فرم های وزارت دارایی درباره نحوه تخصیص این کمکها نشان می دهند که صندوق توسعه عربستان، پولها را به مناطق وابسته به نظام حاکم در بحرین اختصاص داده است؛ به گونه ای که حتی ممکن است اتباع خارجی که تابعیت بحرینی گرفته اند، استفاده کننده های اصلی این کمکها باشند.

در خصوص پروژه های مسکونی نیز، عربستان در دو شهرک مسکونی یکی در جنوب با 1560 واحد و دیگری به نام شهرک الرملی با 1247 واحد و 6 باب مدرسه در منطقه مالکیه سرمایه گذاری کرده است.

  • پروژه های مسکونی به ارزش 350 ملیون دلار با سرمایه گذاری عربستان    

 

طرح

منطقه

ساخت 1560 واحد مسکونی الجنوبيه

الجنوبیه

ساخت1247 واحد مسکونی

شهرک الرملی

 
  • پروژه های آموزشی عربستان به ارزش 85 ملیون دلار

 

طرح

منطقه

دبیرستان پسرانه

الحنينيه (الرفاع)

دبستان دخترانه

البسيتين

دبستان پسرانه

شهرک حمد

پیش دبستان و ابتدایی دخترانه

المالكيه

مدرسه ابتدایی پسرانه

شهرک عيسى

مدرسه دخترانه

جو

 
  • پروژه های خطوط انتقال برق به ارزش 200 میلیون دلار

 

طرح

منطقه

خطوط فشار قوی

شهرک الشماليه

خطوط فشار قوی

شهرک شرق الحد

خطوط فشار قوی

مجتمع مسکونی الجنوبيه

خطوط فشار قوی

الرملی

خطوط فشار قوی

اللوزی

 
پروژه های بهداشتی به ارزش 58 میلیون دلار

 

طرح

منطقه

مرکز بهداشتی دیالیز 60 تختخوابی

الرفاع

مرکز مراقبتهای طولانی مدت 100 تختخوابی

المحرق

 

پربیننده ترین خبرها