جنایت جنگی در حمله هوایی به بیمارستانهای یمن

جنایت جنگی در حمله هوایی به بیمارستانهای یمن
پنج‌شنبه 7 آبان 1394 - 14:07

العالم - سازمان عفو بین الملل هشدار داد که حمله سه شنبه شب ائتلاف سعودی به بیمارستانی وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز در استان صعده یمن که عمدی به نظر می رسد، می تواند جنایت جنگی محسوب شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از"سبا نت"، این سازمان برآغاز تحقیقات فوری و مستقل و فراگیر در این زمینه تأکید کرد.

فیلیپ لوتر، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال افریقا در بیانیه ای که در سایت اینترنتی این سازمان منتشر شد گفت: "به نظر می رسد حمله به بیمارستان حیدان غیرقانونی بوده و در نتیجه آن تعدادی از غیرنظامیان مجروح شده و به تأسیسات غیرنظامی نیز خساراتی وارد شد".

وی با اشاره به حملات هوایی پی در پی به این بیمارستان گفت: حملات هوایی پی در پی به این بیمارستان، نشان از عمدی بودن این حملات دارد و این روز هم یک روز غمبار دیگر برای مردم عادی است.

این مقام بر ضرورت احترام به بیمارستانها و واحدها و تأسیسات پزشکی و بهداشتی و حمایت از آنها در هر شرایط تأکید کرد و گفت که تخریب این بیمارستان باعث می شود که امکان ارائه خدمات درمانی حیاتی به شهروندان عادی در چهار شهر از بین برود.

سازمان عفو بین الملل خاطرنشان کرد که کارکنان این سازمان یعنی پزشکان بدون مرز دو حمله هوایی پی در پی به این بیمارستان را قبل از فرار از مجتمع بیمارستانی، تأیید کرده اند.

حسن بوسنینه، رئیس نمایندگی پزشکان بدون مرز گفت که ائتلاف سعودی حمله به یمن، مختصات تمام بیمارستانهای پزشکان بدون مرز در یمن از جمله بیمارستان حیدان را در اختیار دارد.

از سوی دیگر دکتر علی المغلی، مدیر این بیمارستان یادآور شد که این بیمارستان به طور کامل البته به جز انبار آن، ویران شده است.

وی گفت به دلیل ادامه حملات هوایی، انتقال مجروحان به بیمارستان الجمهوری با تأخیر انجام می شود.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود خواستار احترام به واحدهای خدمات پزشکی و اتخاذ تدابیر لازم برای حمایت از غیرنظامیانی شد که در محاصره قرار گرفته اند.

این سازمان همچنین بر ضرورت آغاز فوری تحقیقات مستقل درباره علل حمله به بیمارستانها و بیماران به جای حمایت از آنها طبق اصول و مفاد قانون بین المللی حقوق بشر تأکید کرد.

عفو بین الملل همچنین تأکید کرد از زمان شروع حمله به یمن این بیمارستان بارها مورد حمله قرار گرفته است؛ کما اینکه در حملات هوایی ائتلاف متجاوز، به بیمارستانی در شهر رازح در استان صعده در اوایل سپتامبر گذشته، شش نفر از بیماران مجروح وشش نفر دیگر کشته شدند.

پربیننده ترین خبرها