جنگ قدرت دو شاهزاده سعودی در سایه چالش ها

جنگ قدرت دو شاهزاده سعودی در سایه چالش ها
جمعه 8 آبان 1394 - 09:54

کارشناسان و دیپلمات ها تاکید کردند: جنگ قدرت میان ولیعهد و جانشین ولیعهد سعودی درحالی ادامه دارد که عربستان با چالش های خطرناکی در داخل و خارج روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه رای الیوم، تنش میان شاهزاده "محمد بن نایف" ولیعهد 56 ساله که وزیر کشور و فرمانده عملیات مبارزه با تروریسم است و شاهزاده "محمد بن سلمان" جانشین سی ساله وی که پسر پادشاه و وزیر دفاع است، در چند ماه گذشته نمود یافته است.

محمد بن نایف و محمد سلمان به ترتیب رتبه های دوم و سوم را برای جانشینی ملک سلمان 79 ساله دارا هستند .

"فردریک ویری" کارشناس امور سعودی از "مرکز بین المللی صلح کارنگی" گفت: این اختلاف باعث اتخاذ سیاست های نگران کننده داخلی و خارجی خواهد شد. 

فردریک افزود: از مهمترین این تصمیم ها می توان به مداخله نظامی در یمن و سیاست قاطعیت در سطح ملی به دور از اصلاحات مطلوب در این کشور اشاره نمود.

کارشناسان معتقدند: تنش میان دو شاهزاده پس از برکناری ناگهانی شاهزاده "مقرن" که از سوی "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه قبلی، به عنوان ولیعهدی منصوب شده بود، افزایش یافت. عبدالله عبدالعزیز پادشاه قبلی سعودی در ژانویه 2015 فوت کرد.

"استفان لاکورا" کارشناس امور عربستان از موسسه "سیانس پو" پاریس گفت: بسیاری آن را نوعی کودتا می دانند که به باندی از آل سعود اجازه می دهد تا قدرت را به طور انحصاری در اختیار گیرند.

در گذشته ولیعهد برکنار نشده بود و فقط خاندان حاکم در سال 1964 میلادی، ملک سعود را برکنار کرد.

یک دیپلمات غربی گفت: وضعیت شاهزاده مقرن نشانه آن است که پست ولیعهدی شکننده می باشد. این همان علتی است که تلاش شاهزاده محمد بن سلمان برای تقویت حاکمیتش را توجیه می نماید.    

شاهزاده محمد بن سلمان علاوه بر پست وزارت دفاع، رییس شورای امور اقتصادی و توسعه کشور و سرپرست گروه نفتی عظیم آرامکو است که رتبه اول را در میان صادرکنندگان نفت جهان دارا می باشد.

دیپلمات مزبور افزود: محمد بن سلمان با سرعت به قدرت و نفوذی فوق العاده دست یافت که به وی اجازه می دهد دشمنانش را به لرزه در آورد.

وی همچنین گفت: جانشین ولیعهد نیازمند تقویت موقعیتش است تا در صورت فوت پدر، شخصی باشد که نتوان از وی بی نیاز شد زیرا او نسبت به رفتار محمد بن نایف با خودش در صورت به پادشاهی رسیدن نگران است. 

دیپلمات ها برکناری "سعد الجبری" وزیر مشاور و از نزدیکان محمد بن نایف در سپتامبر 2015 میلادی را نشانه ای دیگر از رقابت وی با محمد بن سلمان دانستند. به رغم آن، موقعیت وزیر کشور و ولیعهد در معرض تهدید به نظر نمی رسد.

یک دیپلمات غربی گفت: برکناری محمد بن نایف به حکام فعلی عربستان ضربه خواهد زد زیرا وی به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم از احترام و اعتماد غرب برخوردار می باشد.

دیپلمات دیگر گفت: محمد بن نایف از وفاداری مسئولان وزارت کشور و عمده افراد خاندان حاکم برخوردار است که از وی برای به پادشاهی رسیدن حمایت می کنند.

وی افزود: اگر می خواستند از محمد بن نایف خلاص شوند او را در حادثه منا که به کشته شدن بیش از 2200 نفر انجامید، قربانی می کردند.  

البته شماری از اعضای خاندان آل سعود نسبت به رهبری جنگ یمن توسط محمد بن سلمان نگرانند. عملیات در یمن باعث تقویت موقعیت محمد بن سلمان شده است. 

اما ادامه این جنگ پر هزینه که مارس 2015 میلادی آغاز شد، باعث شده است تا دولت سعودی مجبور به استفاده از ذخایر ارزی خود شده و به خاطر کاهش قیمت نفت اقدام به استقراض نماید.  

برخی بروز رکود شدید اقتصادی در عربستان را پیش بینی می کنند اما عده ای آن را بعید می دانند. لاکورا گفت که وضع اقتصادی عربستان خوب نیست اما همچنان مقبول است. 

پربیننده ترین خبرها