عطوان: نشست وین، اذعان به نقش آفرینی ایران است

عطوان: نشست وین، اذعان به نقش آفرینی ایران است
جمعه 8 آبان 1394 - 11:02

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب، ایران را بازیگری اصلی در پرونده سوریه دانست و دعوت از ایران برای حضور در نشست امروز وین درباره سوریه را اذعان به این نقش آفرینی دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله ای به بررسی نشست امروز درباره سوریه در وین و مشارکت ایران در آن پرداخت و نوشت: حضور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست امروز در وین بارزترین اتفاق است زیرا حذف ایران از نشستهای پیشین تحت فشار عربستان و با چراغ سبز آمریکا، از نظر بسیاری از ناظران اقدامی غیرمنطقی بود.

ایران بازیگری اصلی در پرونده سوریه است و ظرف پنج سال گذشته پشتیبانی چشمگیری از نظام سوریه کرد و نقش مهمی در پایداری ارتش این کشور و خنثی سازی تلاشها و نقشه های عربی و غربی برای براندازی نظام سوریه و جلوگیری از تکرار سناریوی لیبی و عراق و با درجه کمتری، مصر ایفا کرد.

تونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا، در گفتگوی روز چهارشنبه با شبکه تلوزیونی "فرانس 24" برای اولین بار اعتراف کرد: "دشوار است که بتوان تصور کرد حل بحران سوریه بدون مشارکت ایران امکانپذیر است". این اعتراف اگر چه خیلی دیر و با چهار سال صورت گرفت اما مهم است.

عبدالباری عطوان با اشاره به ناراحتی عربستان از حضور ایران در نشست وین نوشت: حضور ایرانی ها در میز مذاکرات در نشست وین، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان را دچار سوء هاضمه خواهد کرد.

وی همچنین سخنان عادل الجبیر را به تمسخر گرفت و نوشت: الجبیر سخن خود درخصوص لزوم رفتن رئیس جمهور سوریه از قدرت از راه مسالمت آمیز یا جنگ را تکرار کرد و حتی حد خود را گم کرد و طوری صحبت کرد که انگار نماینده یک ابرقدرت است که سلاح هسته ای و برنامه فضایی دارد. او گفت "دعوت از ایران برای مشارکت در این نشست تلاشی است برای هماهنگی و انسجام مواضع و بررسی میزان جدیت تهران و آزمایش صدق نیت ایران و روسیه درباره سوریه". الجبیر سپس با لحن تهدید آمیزی گفت "اگر این نشست به شکست بینجامد، گزینه های دیگری را مطرح خواهیم کرد".

عبدالباری عطوان "گزینه های دیگری" را که عادل الجبیر درباره آن سخن گفت، زیر سوال برد و به ناکامی سعودیها در جنگ علیه یمن و ائتلاف شکننده عربستان اشاره کرد و نوشت: البته ما نمی دانیم گزینه های دیگر مد نظر او چیست، آیا باید منتظر مثلاً "توفان قاطعیت" دیگری در سوریه باشیم؛ درحالی که توفان اولی هیچ یک از اهداف مدنظرش را (در یمن) محقق نکرده است؟ این بار کدام کشور حاضر است در این توفان شرکت کند؟ آیا عربستان خواهد توانست خط قرمز روسیه را بشکند و موشک ضد هواپیما در اختیار تروریستهای مسلح در سوریه قرار دهد؟ اگر این موشکها، یک هواپیمای روسی را بزنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا اگر به اشتباه یا عمد به دست عناصر داعش بیفتند و علیه جنگنده های آمریکایی یا حتی سعودی به کار گرفته شوند، چه خواهد شد؟

پربیننده ترین خبرها