رای الیوم تحلیل کرد:

سایه سنگین جنگ یمن بر روابط سرد اردن و عربستان

سایه سنگین جنگ یمن بر روابط سرد اردن و عربستان
جمعه 8 آبان 1394 - 13:38

روابط اردن و عربستان درسایه جنگ یمن و اوضاع ناگواراقتصادی ریاض به سردی گراییده است؛ به گونه ای که مسئولان اردنی از پاسخ به درخواست همتایان سعودی برای اعزام نیرو به یمن سرباز زده و اخبار مطرح شده در این زمینه را تکذیب کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الرای الیوم در گزارشی به بررسی روابط اردن و عربستان در سایه جنگ یمن و تکذیب قصد امان برای اعزام نیرو به این کشور پرداخت و نوشت: روابط اردن و عربستان این روزها به سردی گراییده است و همین امر نیز سوالات زیادی را به همراه داشته است زیرا روابط دو کشور همواره قوی بوده و از بالاترین سطح هماهنگی برخوردار بوده است.

خبر تکذیب همکاری نظامی اردن و مصر برای اعزام نیرو به یمن بسیاری از ناظران روابط عربستان و اردن را به تامل واداشت. یک منبع مسئول نظامی اردنی خبر منتشره در شماری از رسانه ها درباره وجود همکاری نظامی اردن و مصر برای اعزام نیروهای اردنی به یمن را تکذیب کرد.

روزنامه اردنی شبه رسمی "الرای" این خبر را در شماره پنجشنبه خود منتشر کرد اما توضیحی درباره جزییات آن نداد و فقط به تکذیبیه منبع نظامی و هشدار وی درباره انتشار اخبار جعلی اکتفا نمود.

در اینجا، سوال درباره تکذیب خبر و علل آن نیست بلکه درباره علت عدم اعزام نیروهای اردنی به یمن و پاسخ ندادن به خواست عربستان در این زمینه است. همین سوال درباره مصر نیز مطرح است زیرا قاهره به رغم موضعگیری های رسمی، تاکنون نیرویی به یمن اعزام نکرده است.

اگر هماهنگی میان مصر و اردن باشد، این هماهنگی در چارچوب توافق آنها برای عدم اعزام نیرو به یمن است. این توافق چیزی نیست؛ جزء پاسخ غیرمستقیم به مخالفت عربستان با طرح مصر و اردن جهت تشکیل نیروی واکنش سریع عربی مشترک و رای دادن علیه آن در اتحادیه عرب.

شاهدیم که سفرهای پادشاه اردن به ریاض و سفرهای مقام های رسمی عربستان به امان پایتخت اردن در ماههای اخیر کاهش یافته است.

اردن امید زیادی به این مساله داشت که عربستان در مقایسه با کمک به مصر که بیش از 20 میلیارد دلار می باشد، کمک مالی عظیمی در اختیار امان قرار دهد اما این امید - به رغم پیام های اردن درباره بحران شدید مالی- نقش بر آب شد.

همچنین سخنان زیادی پیرامون کاهش درآمد نفتی عربستان به میزان 50 درصد و افزایش کسر بودجه آن به میزان به بیش از 130 میلیارد دلار مطرح شده است و این وضعیت ریاض را به اجرای سیاست صرفه جویی از جمله لغو یارانه سوخت، تعلیق پروژه های زیربنایی و فروش اوراق قرضه واداشته است. این امر امید اردن به کمک عربستان را نقش بر آب می کند زیرا عربستان همزمان درگیر دو جنگ پر هزینه یمن و سوریه است.

اردن پیشتر نیروهایی به بحرین و لیبی اعزام کرد که نقش بارزی در زمینه مقابله با تظاهرکنندگان بحرینی و حمله به طرابلس پایتخت لیبی و پایگاه "العزیزیه" به عنوان مقر "معمر قذافی" رهبر سابق لیبی ایفا کردند.     

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها