روزنامه انگلیسی: روابط با عربستان تیره شده است

روزنامه انگلیسی: روابط با عربستان تیره شده است
شنبه 9 آبان 1394 - 12:13

بازگشت سفیر عربستان از انگلستان، روابط ریاض – لندن را بیش از پیش تیره کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامۀ انگلیسی دیلی تلگراف فاش کرد که این اقدامِ سفیر عربستان در لندن، در اعتراض به طرز رفتار دولت انگلیس با عربستان صورت گرفته است.

این واکنشِ سفیر عربستان، نگرانی دولت انگلیس را موجب شد به طوری که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با در نظر گرفتن ماموریت ویژۀ محرمانه، در پی بررسی این مساله برآمد که آیا محمد بن نواف بن عبدالعزیز، هنگام ترک لندن ناراحت بوده است؟

دیلی تلگراف به نقل از یک منبع آگاه که نام او را فاش نکرد، نوشت: به نظر می رسد که عربستان، حس می کند با این کشور مانند توپ فوتبال رفتار می شود و از این رفتار ناخرسند است به همین سبب صبر سعودی ها تمام شده است.

وی افزود: دخالت نخست وزیرِ انگلیس، اوضاع را کمی آرام کرد اما سعودی ها خواهان ضمانت هایی در این زمینه هستند.

دیلی تلگراف تاکید کرد که این مساله سبب شده است عربستان در روابط خود با انگلیس بازنگری کند و همین موضوع مسئولان حزب حاکم را به وحشت انداخته است زیرا روابط با عربستان، هم از نظر امنیتی هم از نظر اقتصادی برای انگلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بر پایه این گزارش، رئیس دفتر پرسنل نخست وزیر انگلیس، به منظور کاهش تنش میان دو کشور، برای ملک سلمان پادشاه عربستان نامه نوشت و فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز هفته گذشته با ملک سلمان در ریاض دیدار کرد.

کامرون نیز احتمالا در اواخر سال جاری میلادی، به عربستان سفر خواهد کرد.

در این میان، روزنامه دیلی تلگراف تاکید کرد در هفته ای که اندرو پارکر رئیس سازمان اطلاعات انگلیس (MI6) دربارۀ رویارو بودنِ انگلیس با حملاتی داعشی خبر داد که احتمالا شمار زیادی را قربانی خواهد کرد؛ دولت انگلیس همچنان در تلاش است که روابط خود را با عربستان حفظ کند زیرا این کشور را مهم ترین هم پیمانِ خود در منطقه می داند.

26

پربیننده ترین خبرها