گاردین:

اردوغان واژه «نه» را دوست ندارد

اردوغان واژه «نه» را دوست ندارد
دوشنبه 11 آبان 1394 - 12:37

روزنامه گاردین در سرمقاله خود نوشت اردوغان واژه «نه» را دوست ندارد به همین علت کشورش را باردیگر به انتخابات جدید کشاند تا بتواند اکثریت را به دست آورد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی گاردین سرمقاله خود را به انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه اختصاص داد. علاوه بر این مقاله اصلی، این روزنامه در صفحه نخست با عنوان «پیروزی به بهای: شرط بندی رئیس جمهور (اردوغان) روی ترس به ثمر می رسد» منتشر شد.

این روزنامه سرمقاله خود را با ضرب المثل ترکی «کشتی گیر بازنده غالبا خواستار مسابقه دیگری است» آغاز کرد و نوشت این ضرب المثل کاملا بر اوضاع ترکیه در سالهای اخیر که تحت حکومت اردوغان بوده، صدق می کند.  

گاردین اردوغان را سیاستمدار تاثیرگذار و زیرک توصیف کرد به طوری که ابتدا برنامه و سیاست هایی برای جذب همه بخش های جامعه اعم از سنتی، مدرن، متدین، سکولار، اکثریت و اقلیت ها به ویژه کردها ارائه کرد و در نتیجه آن حزب عدالت و توسعه توانست به مدت 13 سال قدرت را حفظ کند و او به مدت 10 سال در راس قدرت بود.

این روزنامه نوشت: اردوغان دموکراتی اصیل نبود که به اصول قانون اساسی احترام بگذارد یا این که برای جابجایی قدرت، استعفا را بپذیرد. همچنین موضع او در مقابله با شکست، دور زدن این مانع با شیوه های دیگر است.

در ادامه این سرمقاله گاردین آمده است: اردوغان امیدوار بود که در انتخابات سراسری ماه ژوئن با اکثریت بالایی به پیروزی می رسید که به او اجازه می دهد قانون اساسی را تغییر دهد تا سمت تشریفاتی رئیس جمهور را که هم اکنون در اختیار دارد به یک پست اجرایی با اختیارات بیشتر تبدیل کند.

اما به جای آن، رای دهندگان ترکیه  اکثریت را از حزب عدالت و توسعه گرفتند که مخالفت شدید با طرح اردوغان بود. اردوغان قصد داشت بعد از مبادله سمت نخست وزیر با سمت رئیس جمهور، قویترین مقام کشور باشد.

یاد آوری می شود که پس از شکست حزب حاکم عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ائتلافی، مردم ترکیه برای بار دوم در پنج ماه گذشته روز یکشنبه 10 مهرماه (اول نوامبر) در انتخابات زودهنگام پارلمانی شرکت کردند.
حزب عدالت و توسعه در انتخاباتی که پنج ماه پیش برگزار شد، نتوانسته بود اکثریت مطلق را به دست آورد اما اکنون اخبار منتشر شده از نتایج اولیه و غیر رسمی شمارش آرا حاکی از کسب اکثریت مطلق کرسی های پارلمانی ترکیه توسط حزب حاکم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها