حرف های تازه کری و لاوروف درباره بحران سوریه

حرف های تازه کری و لاوروف درباره بحران سوریه
چهارشنبه 13 آبان 1394 - 20:53

العالم - وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه ) با همتای آمریکایی خود در باره بحران سوریه و راههای حل بحران آن کشور گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از تارنمای روسیا الیوم، سرگئی لاوروف و جان کری درتماس تلفنی در باره آنچه که حمایت از طرف های سوری برای دستیابی به راه حل صلح نامیده شده است، مذاکره کردند.

این دو در تماس خود راههای حمایت بین المللی از طرف های سوری برای دستیابی به راه حل بحران سوریه را مورد بررسی قراردادند.

وزارت خارجه روسیه دربیانیه ای اعلام کرد که  طرفین در این تماس امکانات دست یابی به حمایت بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه در چارچوب گفت و گوی ملی از جمله حمایت از تشکیل هیات مشترک از مخالفان سوری به منظور  آغاز مذاکرات سیاسی زودهنگام و یکپارچه سازی مواضع در مبارزه با تروریسم را بررسی کردند.

یادآور می شود نشست هشت ساعته وین 2 درباره سوریه هشتم آبان ماه با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، فرانسه، روسیه، مصر، اردن، عربستان انگلستان، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، عراق، عمان، لبنان، معاون وزیر خارجه چین، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل در امور سوریه در هتل امپریال شهروین برگزار شد.

وین 2 ، جامع ترین گفت و گوهای بین المللی پس از گذشت پنج سال از بحران و جنگ داخلی در سوریه بود.

در پايان اين نشست جان کري و سرگئي لاوروف در میان خبرنگاران از توافق کشورهاي حاضر در وین بر پيگيري آتش بس، حفظ تماميت ارضي سوريه، لائيک ماندن سوريه، کمک به آوارگان و آسيب ديدگان و ماموريت به سازمان ملل براي دعوت از گروه هاي معارض و دولت سوريه برای برگزاری نشست بين اين دو و همچنين تشکيل يک دولت انتقالی، اصلاح قانون اساسي سوريه و در نهايت برگزاری انتخابات زير نظر سازمان ملل خبر دادند و تاکيد کردند که مذاکره کنندگان 2 هفته ديگر دوباره دور هم جمع مي شوند.

يک بيانيه 9 بندی نيز که موارد مورد اشاره لاوروف و کري در آن آمده بود در پايان نشست وين منتشر شد که متن کامل آن به  این شرح است:
1- حفظ اتحاد، استقلال، تماميت ارضي و شخصيت سکولار سوريه، از اهميت بنيادين برخوردار است.
2- نهادهاي دولتي، دست‌نخورده باقي خواهند ماند؛
3- حق تمامي مردم سوريه، صرفنظر از طبقه‌بندي‌هاي قومي يا مذهبي آنها بايستي حفظ شود؛
4- تسريع تلاش‌هاي ديپلماتيک براي پايان دادن به جنگ ضروري است؛
5- دسترسي به کمک‌هاي بشردوستانه در سرتاسر خاک سوريه تضمين خواهد شد و مشارکت‌کنندگان حمايت از بي‌خانمان‌هاي داخل سوريه، پناهندگان و کشورهاي ميزبان آنها را افزايش خواهند داد.
6- بايستي بر «داعش» و ساير گروه‌هاي تروريستي، مطابق آنچه در فهرست سازمان ملل آمده و همچنين گروه‌هاي ديگري که بعداً درباره آنها توافق خواهد شد، غلبه کرد.
7- مشارکت‌کنندگان، وفق بيانيه مشترک ژنو 2012 و قطعنامه شماره 2118 شوراي امنيت، سازمان ملل را به تشکيل نشستي با حضور نمايندگان دولت سوريه و معارضان اين کشور جهت رسيدن به فرايندي سياسي که به تشکيل حکومتي معتبر، فراگير و غيرقومي، و به تبع آن، قانون اساسي جديد و انتخابات منتهي مي‌شود، دعوت کردند. اين انتخابات، بايستي، با هدف برگزاري انتخابات رضايت‌بخش و با برترين استانداردهاي بين‌المللي از حيث شفافيت و مسئوليت‌پذيري، تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.
8- اين فرايند سياسي تحت رهبري و مالکيت سوريه خواهد بود و مردم سوريه درباره آينده اين کشور تصميم خواهند گرفت.
9- مشارکت‌کنندگان، همراه با سازمان ملل متحد چگونگي برقراري آتش‌بس سراسري و اجراي آن، از تاريخي معين و در راستاي اين فرايند سياسي جديد را بررسي خواهند کرد.
شرکت‌کنندگان روزهاي آينده را صرف تلاش براي کاستن از حوزه‌هاي اختلاف باقي‌مانده و ايجاد حوزه‌هاي جديد توافق خواهند کرد. وزيران، ظرف دو هفته آينده براي ادامه اين مباحثات تشکيل جلسه خواهند داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها