اعتراض وزارت خارجه به اعدام سه ایرانی در عربستان

اعتراض وزارت خارجه به اعدام سه ایرانی در عربستان
يکشنبه 17 آبان 1394 - 22:55

العالم - متعاقب انتشار خبر اعدام سه ایرانی که به اتهام حمل مواد مخدر توسط محاکم سعودی محکوم شده بودند، امروز بعد از ظهر درغیاب سفیر عربستان، کاردار عربستان سعودی در تهران، به وزارت امور خارجه احضار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رفیعی، رئیس اداره امور اجتماعی مراتب شدید اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص به احمد المولد، کاردار عربستان سعودی در تهران، اعلام داشت.

وی همچنین با توجه به آلام خانواده این قربانیان، به تعهدات بین الملی دولت سعودی، بالاخص تعهدات منبعث از کنوانسیون وین حقوق کنسولی 1963 که هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در زمره اعضاء آن بوده و به آن متعهد می باشند، اشاره نمود و خواستار اقدامات مقتضی دولت این کشور برای جلوگیری از تکرار نقض تعهدات حقوقی بین المللی دولت سعودی نسبت به اتباع جمهوری اسلامی ایران گردید.

کاردار سعودی اعلام کرد که در اسرع وقت نظرات و اعتراض دولت ایران را به دولت متبوع خود انتقال خواهد داد.

 وزارت کشور عربستان امروز(یکشنبه ) از اجرای حکم اعدام 3 ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر خبر داد.

منابع سعودی اعلام کردند که حکم اعدام این افراد در شهر الدمام در منطقه شرقیه ( شرق عربستان) اجرا شده است.

وزارت کشور عربستان سعودی بدون ذکر جزئیات اتهام این افراد و نوع مواد قاچاق شده توسط آنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که " نبی بخش جوس" ، " محمد اکرم بلوح" ، و اومید بولید" با ملیت ایرانی به دلیل قاچاق مواد مخدر از طریق دریا بازداشت وبه اعدام تعزیری محکوم شدند سپس حکم در دادگاه تجدیدنظر و دادگاهی عالی تایید و دستور شاه برای اجرای آن صادر شد.

طرح ادعای قاچاق مواد مخدر توسط اتباع ایرانی درشرایطی است که بسیاری از شاهزاده ها و افراد خاندان حاکم در جابجایی محلی و بین المللی مواد مخدر دست دارند و چهارم آبان ماه امسال نیز " عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن بن عبدالعزیز آل سعود" یکی از شاهزاده های عربستان با دو تن مواد مخدر در فرودگاه بیروت دستگیر شد.

پربیننده ترین خبرها