چگونه یک بمب به داخل هواپیمای مسافربری می‌رود؟

چگونه یک بمب به داخل هواپیمای مسافربری می‌رود؟
دوشنبه 18 آبان 1394 - 23:05

العالم - به دنبال بروز جنجال ناشی از سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا و شایعه بمب گذاری تروریست ها در این هواپیما، برخی کارشناسان اعلام کردند که گیت‌های بازرسی در اغلب فرودگاه‌ها مطمئن بوده و عبور بمب تنها با همدستی کارکنان فرودگاه ها میسر است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم و به نقل از سایت ایلاف، "سباستین کارون" مدیرکل شرکت "ای اس سی تی اینترنشنال" که در زمینه ارائه مشورت و آموزش درخصوص امنیت پرواز فعالیت می کند در پاسخ سئوالی درباره نحوه کنترل چمدان هایی که به داخل هواپیما انتقال داده می شود، گفت: اقدام نخست شرکت هواپیمایی این است که مطمئن شود همه مسافرانی که به عنوان صاحب چمدان ثبت نام کرده اند، سوار هواپیما شده اند و این اقدام در سطح جهان الزامی است.

وی افزود: در اروپا چمدان های ثبت شده ابتدا به صورت خودکار وارد دستگاهی می شوند و این دستگاه به کمک اشعه ایکس تا 99 درصد وجود انواع مواد منفجره را تشخیص می دهد و 30 درصد چمدان ها هم برای دومین بار به این شکل کنترل می شوند و در نهایت 5 درصد چمدان ها برای حصول اطمینان از خالی بودن آنها از مواد منفجره، به دستگاه دیگری که مانند دستگاه پزشکی اسکن، کار می کند، ارجاع داده می شود؛ به این ترتیب 99 درصد چمدان ها به داخل هواپیما انتقال داده می شود و یک درصد باقی مانده که همچنان مشکوک به نظر می رسد، به صاحبانشان ارجاع داده می شود تا در اتاقی ویژه در حضور ماموران امنیتی آنها را باز کنند.

وی تصریح کرد که در کشورهای غیراروپایی نیز سیستم بازرسی و کنترل تقریبا به همین شکل است، هرچند که اطلاعات دقیقی درباره دستگاه ها و گیت های کنترل مورد استفاده در فرودگاه شرم الشیخ در دست نیست.

"کزاویه تیتلمان" کارشناس مستقل در زمینه امنیت پرواز و مدرس مرکز بررسی پدیده ترس از پرواز در پاسخ به این سئوال که آیا سیستم های کنترل فرودگاه ها قابل اطمینان است گفت: دستگاه هایی که با اشعه ایکس و .. کار می کنند تا حد زیادی مطمئن و دقیق هستند و دلیل این امر آن است که از دهه هشتاد تاکنون هیچ کس نتوانسته است در هیچ فرودگاهی در سراسر جهان، بمب به داخل هواپیما منتقل کند.

وی افزود: در این میان خلاء هایی نیز وجود دارد، زیرا مقداری فلز می تواند مواد منفجره را از دید عناصر امنیتی که دستگاه های کنترل را زیر نظر دارند، پنهان کند؛ هرچند که به محض بروز هرگونه شک و تردید درخواست بازرسی دستی چمدان و وسایل ها داده می شود.

"کارون" در پاسخ به این ئسوال که با وجود این تدابیر امنیتی چگونه می توان بمب به داخل هواپیما برد، گفت: این امر از طریق ساک های دستی یا ساک های خیلی بزرگ، یا بسته های مواد غذایی یا بسته هایی که در داخل هواپیما فروخته می شود و نیز از طریق افرادی که هواپیما را نظافت می کنند و حتی از طریق افراد نفوذی که به مکان توقف هواپیما می رسند، امکان پذیر است.

وی افزود: در اغلب اوقات اقدام برای انتقال بمب و مواد منفجره به داخل هواپیما با همکاری کارکنان فرودگاه ها صورت می گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها