دست رد "دوستان" سوریه بر سینه پناهجویان +فیلم

سه شنبه 19 آبان 1394 - 22:05

انگلیس 115 پناهنده از جمله 29 کودک سوری را که بیشترشان به پایگاه نظامی انگلیس در قبرس رسیده اند، تهدید کرد که در آینده آنان را از این پایگاه بیرون می‌راند، مگر این که از قبرس درخواست پناهندگی کنند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مقامات انگلیس تاکید کردند که این آوارگان نمی توانند در پایگاه نظامی باقی بمانند و پایگاه های انگلیس، دروازه ورود به این کشور نیستند.

در همین خصوص موج پناهجویان سوری که شمارشان تقریبا 800 هزار نفر است، همچنان به سوی کشورهای اروپایی سرازیر است.

اشک کودکان و ترس و نگرانی همراه با تهدید به بیرون رانده شدن از مکان هایی که پناهجویان به آنها رسیده اند، این روزها ترسیم گر حال و روز آنهاست.

وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد که بر اساس توافقنامه امضا شده در سال 2003 پناهجویان می بایست تحویل مقامات قبرس شوند و آنها در چنین شرایطی می بایست مسؤولیت پذیر باشند. اما کسانی که قبل از امضای این توافقنامه خود را به پایگاه نظامی انگلیس در قبرس رسانده اند، وضعیت قانونی آنان همچنان نامشخص است.

در همین حال جان ماکالم وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرد که دولتش تصمیم دارد 25 هزار پناهجوی سوری را بپذیرد و هم اکنون با ترکیه و اردن و لبنان به منظور پذیرش این تعداد از آوارگان از این کشورها در حال مذاکره است.

ماکالم تاکید کرد، کارها باید سریعتر پیش برود، اما به طور صحیح باید به دو موضوع امنیت و بهداشت نیز اهمیت داده شود.

وی افزود: در ابتدا پناهندگان در پایگاههای نظامی در داخل کانادا نگهداری خواهند شد و شماری از آنان نزد خانواده ها و یا سازمان های غیردولتی اقامت خواهند کرد.

مسوولان پاسگاه سواحل یونان نیز خاطرنشان کردند که 345 پناهجوی پنهان شده در قایقی را در مقابل یکی از جزایر این کشور در دریای اژه در برابر سواحل ترکیه یافته است که حال آنان خوب است و هیچ یک به بیمارستان انتقال داده نشده اند.

شایان ذکر است تا کنون تقریبا 500 پناهجو در دریای اژه جان خود را از دست داده اند.

یاد آور می شود که در راس کشورهای غربی موسوم به دوستان سوریه کشورها انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا قرار داشتند که همواره با برگزاری کنفرانس هایی در مناطق مختلف از جمله پاریس، ترکیه و ... به دنبال حمایت از گروه های مسلح و ترغیب کشورهای دنیا و سازمان های بین المللی برای حمایت ازاین گروه ها بودند که در نهایت به گسترش تروریسم و جنایت در سوریه و عراق و آوارگی شمار زیادی از مردمان این دو کشور منجر شد. 

سوریه همچنان از سوی آمریکا، اروپا و اتحادیه عرب در تحریم قرار دارد. تحریم هایی که ناظران معتقدند هدف از آنها افزایش نارضایتی مردم و دامن زدن به بحران این کشور بوده است.

پربیننده ترین خبرها