وزیر خارجه انگلیس:

گروههای تروریستی در نشست وین تعیین می شوند

گروههای تروریستی در نشست وین تعیین می شوند
سه شنبه 19 آبان 1394 - 22:57

انگلیس اعلام کرد که نشست وین گروههای تروریستی در سوریه را مشخص خواهد کرد و از حدود عربستان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، توقف حمایت از گروههای تندرو را درخواست خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز سه شنبه در سفارت این کشور در واشنگتن گفت: قدرت های بزرگ روز شنبه در وین گرد هم خواهند آمد تا پایان دادن به بحران سوریه را بررسی کنند.
وی ضمن هشدار به برخی کشورها درباره ادامه حمایت از برخی طرف های منازعه در خاک سوریه خاطرنشان کرد که در این نشست گروههای تروریستی در سوریه مشخص خواهند شد که البته مستلزم تفکر و تأمل طرف های مختلف از جمله آمریکا است.
حدود بیست کشور و هیئت بین المللی روز شنبه در نشست وین شرکت خواهند کرد. این دومین نشست در کمتر از یک ماه است که با هدف پیشبرد طرح آشتی سوریه و آتش بس میان دولت دمشق و مخالفان برگزار می شود.
هاموند می گوید برای کشورهای حامی گروه های داخل سوریه مشخص خواهد شد که کدامیک معتدل تر هستند و باید در فرایند سیاسی شرکت کنند و کدامیک تندرو بوده و باید کنار گذاشته شوند.
هاموند ضمن آن که رسیدن به توافق بر سر مشخص کردن گروههای تروریستی را بعید ندانست در عین حال اعتراف کرد که عربستان هرگز نخواهد پذیرفت که گروه کتائب انصارالشام در زمره گروه های تروریستی قرار بگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که نشست وین در این خصوص به یک راه حل پراگماتیک و واقع گرایانه دست یابد و افزود: آماده شدن یک لیست از گروههای تروریستی نمی تواند توجیه کننده حمله هوایی به گروههای مخالف باشد.
17 کشور از جمله آمریکا، روسیه، عربستان و ایران در نشست سی ام اکتبر در وین شرکت می کنند تا خطوط کلی فرایند انتقال سیاسی در سوریه را ترسیم نمایند.
برخی طرف ها برگزاری انتخابات با نظارت سازمان ملل متحد و میانجیگری این نهاد بین المللی برای رسیدن به آشتی در سوریه را خواستار شده اند.
کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی حامی مخالفان و گروه های مسلح در سوریه معتقدند که هرگونه عملیات انتقال سیاسی باید به برکناری بشار اسد رییس جمهور سوریه منتهی شود، اما مسکو نخستین اولویت را مبارزه با تروریسم در سوریه می داند.
روسیه از سی ام سپتامبر سال جاری حملات هوایی علیه مواضع تروریست ها در سوریه را آغاز کرده اما آمریکا و برخی کشورها مسکو را به حمله به مخالفان اسد متهم می کنند.
امریکا نیز در راس یک ائتلاف بین المللی اعلام کرده است که از تابستان گذشته حملات هوایی گسترده ای را به مواضع داعش در سوریه آغاز کرده است.
هاموند می گوید روسیه هر گروهی را که تهدیدی برای دولت دمشق ارزیابی شود هدف قرار می دهد و قصد انگلیس محدود کردن چارچوب اهداف روسیه است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش به شرکای خود در پرونده سوریه درباره لیست سازمان های تروریستی اطلاع رسانی کرده و منتظر است تا دور جدید نشست ها به لیست یکپارچه ای برای حل مشکلات مربوط به حمایت یا حمله به طرف های منازعه در سوریه منتهی شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها