"کویرس" همه معادلات را در سوریه به هم زد

چهارشنبه 20 آبان 1394 - 11:07

روزنامه "السفیر" لبنان، شکست محاصره فرودگاه بزرگ نظامی حلب را به معنای تغییر توازن قوا در سوریه و به هم خوردن همه معادلات دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "محمد بلوط" روز چهارشنبه در مطلبی در السفیر تأکید کرد، آزادسازی فرودگاه نظامی کویرس فقط یک عملیات ساده نبود، بلکه این اقدام یک دستاورد بزرگ و پیچیده نظامی به شمار می آید.
این فرودگاه بیش از دو سال و نیم در محاصره تروریستهای داعش بود، و شکست محاصره آن بیانگر توانایی ارتش سوریه در مقابله با این گروه تروریستی و نقش هماهنگی نیروی هوایی و زمینی است.
السفیر، آزادسازی کویرس را یکی از بزرگترین شکستهای وارد شده به داعش در سوریه پس از نبرد "عین العرب" در نوامبر گذشته توصیف کرد.
البته این عملیات چیزی فراتر از شکست یک محاصره بود، زیرا نیروهای ارتش سوریه وارد شهر "رسم العبود" نزدیک این فرودگاه شدند و این امر به معنای استقرار گسترده نیروهای سوری در این منطقه است.
السفیر تأکید کرد که شکست محاصره کویرس، باعث احیای عملیات آزادسازی شهرهای تحت محاصره نبل و الزهراء خواهد شد.
این روزنامه لبنانی همچنین خاطرنشان کرد که آزادسازی کویرس، باعث تقویت جایگاه سوریه در فرایند سیاسی و نشست وین است که قرار است شنبه آتی برگزار شود.
درحالیکه شرکت کنندگان در نشست آتی وین سعی دارند مشخص کنند چه کسی باید در نبرد با داعش شرکت کند و اینکه کدام یک از گروه های موجود در سوریه تروریست و یا دوست هستند؛ ارتش سوریه در این عملیات توانایی خود را در شکست دادن این گروه تروریستی ثابت کرد.
به استثنای حومه شمالی حماه و عقب نشینی ارتش از برخی مناطق، اکنون در بقیه جبهه‌ها کفه ترازو به سود ارتش سوریه است به صورتیکه ارتش در اکثر جبهه‌ها در وضعیت هجومی قرار دارد.
آزادسازی کویرس، توازن قوا را در سوریه به نفع ارتش تغییر داد.
ارتش سوریه طی ماه گذشته ارتفاعات راهبردی "الجب الاحمر" در حومه "لاذقیه" را تحت کنترل درآورد و اکنون با تحت کنترل درآوردن کوه "غمام" در حال نزدیک شدن به کوه های "الزاویه" و "الاکراد" است.
ارتش سوریه در غوطه شرقی نیز در حال پیشروی در حرستا و دوما است.
فرودگاه کویرس
فرودگاه کویرس به وسعت 400 هکتار در فاصله 40 کیلومتری شرق شهر حلب دو بخش اصلی دارد:
بخش اول شامل دانشکده هوایی است که در آنجا دانشجویان و افسران هوانورد و فنی آموزش داده می شوند. از زمان محاصره این فرودگاه، فقط چند بالگرد و هواپیمای آموزشی غیرقابل استفاده در آن وجود دارد.
در بخش دوم این فرودگاه نیز هنگ 111 مستقر است، که وظیفه حمایت از دانشکده هوایی را برعهده دارد.
گروه های موسوم به "ارتش آزاد" و "جبهه النصره" نیز پیشتر به این فرودگاه حمله کرده بودند. از زمان محاصره این فرودگاه توسط داعش، هیچ هواپیمایی از این فرودگاه بلند نشده بود.
اکنون حدود هزار نفر از نیروهای سوریه در این فرودگاه نظامی مستقر هستند.

پربیننده ترین خبرها