استفاده تروریست‌ها از "مادر شیطان" در پاریس

استفاده تروریست‌ها از
پنج‌شنبه 28 آبان 1394 - 14:22

صدای اولین انفجار در اطراف ورزشگاه پاریس در زمان برگزاری مسابقه فوتبال طنین‌انداز شد و همزمان دیگر تروریستهای انتحاری پس از تیراندازی به حاضران در سالن موسیقی، جلیقه‌های انفجاری خود را منفجر کردند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه العالم  ابراهیم عبدالسلام در همین سالن جلیقه خود را منفجر کرد. خانواده آنها از نقشه ای که او و برادرش برای این کار کشیده بودند، ابراز بی اطلاعی کردد. محمد عبدالسلام، برادر ابراهیم عبدالسلام گفت: برادرم به احتمال خیلی زیاد از نظر روانی، آمادگی ارتکاب چنین جنایتی را داشت.

روزنامه رأی الیوم نوشت، سئوال های بسیاری درباره عاملان و انواع مواد منفجره به کار رفته در این فاجعه مطرح شده است. در این جنایت از جلیقه های انفجاری که در آنها ماده Triacetone Triperoxide (تری استون تری پراکسید) به اختصار TATP به کار رفت. این نوع ماده منفجره، با استفاده از مواد شیمیایی خانگی ساخته می شود و لقبی به زشتی و هولناکی خودش دارد: "مادر شیطان".

این لقب را تروریستها به خاطر حساسیت بسیار بالای آن نسبت به حرارت و سرعت تبخیر، به آن داده اند. این ماده منفجره می تواند خسارتهای بسیار زیادی به بار آورد، کما اینکه به گفته کارشناسان، ساخت آن بسیار ارزان بوده و مواد تشکیل دهنده آن به راحتی به دست می آیند.

پیتر جونز، کارشناس مسائل امنیتی، می گوید:"90 درصد از مواد تشکیل دهنده در دسترس هستند و برای خرید و تهیه آنها نیازی به مجوز نیست. من همین الان می توانم سوار ماشینم شوم و ظرف نیم ساعت نود درصد این مواد را تهیه کنم".

قبل از حملات پاریس، در حملات تروریستی متعددی از این نوع ماده استفاده شده است. در دسامبر 2001، ریچارد رید برای منفجر کردن یک هواپیما، فقط از یک ماده که در کفش خود پنهان کرده بود استفاده کرد و این ماده همان، "تی اِی تی پی" است. البته این شخص دستگیر شد.

در تابستان 2005 هم در چند انفجار در لندن، 52 نفر کشته و بیش از 700 نفر مجروح شدند. بازرسان در این انفجارها بمبهای دست سازی را کشف کردند که حاوی"تی ای تی پی" بودند. در سپتامبر 2009 فردی به نام نجیب الله زازی، به جرم تلاش برای انفجار مترو نیویورک بازداشت شد. وی مواد لازم برای ساخت بمب "تی ای تی پی" را از فروشگاههای مواد آرایشی، لوازم خانگی و فروشگاه وال مارت تهیه کرده بود.

سیت جونز، مدیر مرکز سیاست دفاعی و امنیت بین المللی در مؤسسه آمریکایی رند گفت: به طور کلی نمی توان کسانی را که اقدام به خرید چنین موادی می کنند، دستگیر کرد. وی که متخصص مبارزه با تروریسم در مؤسسه تحقیقات و توسعه آمریکا است، معتقد است: مواد اولیه "تی ای تی پی" به راحتی قابل تهیه هستند و خرید آنها هیچ گونه شبهه و شکی را ایجاد نمی کند.

وی افزود: تنها راه حل این مسأله، سازمان اطلاعات است.

جونز تصریح کرد: نجیب الله زازی که در سال 2009 شناسایی شد، در اتاقش در یک هتل، سرگرم تهیه ماده "تی ای تی پی" بود. البته وی به دنبال کنترل دقیق ایمیل هایش توسط سازمان جاسوسی دستگیر شد؛ نه خرید مواد اولیه این بمب. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها