گزارش الوفاق از تخریب نمادهای عاشورا در بحرین

گزارش الوفاق از تخریب نمادهای عاشورا در بحرین
يکشنبه 1 آذر 1394 - 14:59

جمعیت وفاق بحرین، با استناد به نقض حقوق شیعیان بحرین در مراسم بزرگداشت عاشورا (ع) در سال 2015 توسط نیروهای امنیتی، گزارشی با عنوان " نبود رافت دینی" در این کشور منتشر کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سید هادی موسوی، مسوول بخش آزادیها و حقوق بشر جمعیت وفاق گفت: مقامات بحرینی همچنان به شکل کاملا برنامه ریزی شده حقوق مسلمانان شیعه را در زمینه ادای مراسم خود نقض می کنند.
وی افزود: در سال جاری 169 مورد اعمال محدودیت در مراسم بزرگداشت عاشورای حسینی (ع) گزارش شده است.

موسوی اظهار داشت: نهادهای امنیتی در 40 مورد، نمادهای عاشورایی و عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) را از بین بردند و در 7 مورد نیز محدودیتهایی هنگام نصب این نمادها ایجاد کردند.

وی خاطرنشان کرد، مصادره نمادهای عاشورایی و تخریب آن از سوی نیروهای بحرینی بدون اطلاع و یا تماس با برگزار کنندگان مراسم یا ساکنان محله های دست اندر کار مراسم عاشورا و بدون اعلام این که کدام اقدام برپا کنندگان آیین عاشورای حسینی (ع) جزو موارد تخلف بوده است.

مسوول بخش آزادیها و حقوق بشر جمعیت وفاق افزود: در ایام محرم امسال 45 نفر نیز به دنبال شلیک گلوله های ساچمه ای و گاز اشک آور نیروهای بحرینی زخمی  شدند؛ این افراد برای اعتراض به اقدام دولت در مصادره نمادهای عاشورایی و تخریب آنها، تجمع کرده بودند.

موسوی افزود: ما نگران آن هستیم که این قیدها، شرط ها و محدودیت ها، آزادی شیعیان را در برگزاری شعائر دینی و مذهبی شان محدود کند، و به مرور زمان به عرف تبدیل و به صدور قوانینی برای محدود کردن آزادی دینی شیعیان منجر شود.

وی با اشاره به بدرفتاری با مداحان و سخنرانان مراسم مذهبی و بازداشت شماری از آنان، گفت: مقامات بحرینی برای خود اختیارات گسترده ای قائل شده اند و از بازجویی و تعقیب غیر قانونی قضایی به عنوان ابزارهایی برای ترساندن و مجازات سخنرانان و مداحان به منظور تحمیل محدودیتها استفاده می کنند.

موسوی ازجامعه بین المللی و سازمانهای حقوق بشری خواست برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی و ادامه نقض حقوق بشر، مقامات بحرینی را تحت فشار قرار دهند.

"شیخ میثم السلمان" مسوول بخش آزادیهای مذهبی دیده بان حقوق بشر بحرین نیز گفت: ایجاد محدودیت و جلوگیری شهروندان شیعه از ادای آیین های مذهبی و عزاداری برای نوه پیامبر اکرم (ص) امام حسین علیه السلام، محروم کردن حدود 60 الی 65 درصد از مردم بحرین از حقوقشان است.

وی افزود: مقامات بحرین ادعای رافت اسلامی دارند، اما اقدامات آنان تاکیدی بر باطل بودن ادعاهای آنان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها