تهران میزبان سران کشورهای بزرگ صادرکننده گاز

تهران میزبان سران کشورهای بزرگ صادرکننده گاز
دوشنبه 2 آذر 1394 - 10:35

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور روسای جمهور هشت کشور و شماری از دیگر مقامات بلند پایه، عصر روزدوشنبه، 2 آذر ماه، در سالن اجلاس سران تهران برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این اجلاس روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه و ترکمنستان و حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به عنوان میزبان شرکت خواهند داشت.

در این اجلاس همچنین فرستاده ویژه رییس جمهوری آذربایجان، عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر، سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، آلدو فلورس کویرگان، دبیر مجمع بین المللی انرژی حضور می یابند. 

سران کشورهای صادرکننده گاز در این جلسه، مسایل مربوط به بازار جهانی گاز را مورد بررسی قرار خواهند داد. همچنین بیانیه پایانی سومین اجلاس سران GECF پس از تایید اعضا منتشر می شود.

اجلاس تهران می تواند با ورود جدی به مسایل و چالش های صنعت و تجارت جهانی گاز و ایجاد بسترها و زمینه های همکاری های فنی، اقتصادی و سیاسی میان کشورهای عضو GECF، زمینه ارتقای جایگاه این نهاد بین المللی و همچنین جایگاه و اهمیت کشورهای دارنده و صادرکننده گاز جهان را در معادلات اقتصادی و سیاسی بین المللی فراهم کند و نقطه عطفی در فرایند تکامل و بلوغ آن باشد.

براساس این گزارش، در هفدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که روزشنبه،٣٠ آبانماه در تهران برگزار شد، ضمن تمدید دبیرکلی محمدحسین عادلی برای دو سال دیگر در جی ای سی اف، آذربایجان هم به عنوان ناظر به این مجمع پیوست. 

مجمع صادرکنندگان گاز، شامل ۱۲ عضو اصلی و چند عضو ناظر است. ایران، روسیه، الجزایر، امارات متحده عربی، قطر و ونزویلا از اعضای اصلی آن هستند.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، بیش از ۴۰ درصد از تولید گاز جهان و نزدیک به ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، را در اختیار دارند.

یاد آور می شد که نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در قطر و دومین آن در روسیه برگزار شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها