اندیشمندان روابط بین‌الملل پاسخ می‌دهند

چگونه باید با داعش جنگید؟

چگونه باید با داعش جنگید؟
سه شنبه 3 آذر 1394 - 14:18

نظرخواهی مرکز بلفر از وندی شرمن، نیکلاس برنز، دیوید ایگناتیوس، گری سیمور، استفان والت و...درباره راه‌های مبارزه با تروریسم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، حملات تروریستی پاریس در 13 نوامبر که منجر به کشته شدن 129 نفر و زخمی شدن صدها نفر شد، جامعه بین المللی را به لرزه در آورد. در روزهای پس از این حادثه بحث های گسترده ای حول استراتژی مبارزه با داعش، بحران مهاجران سوری و هدف بعدی حملات تروریستی مطرح شده است. این حملات همچنین منجر به تشدید حرکات دیپلماتیک برای حل بحران سوریه و برقراری توازن میان اقدامات لازم برای مبارزه با تروریسم و حفظ حریم خصوصی افراد در غرب شده است.


کارشناسان مرکز بلفر نظر خود را در مورد موضوعات مربوطه مطرح کرده اند.
استفان والت، استاد روابط بین الملل، عضو مرکز بلفر
داعش به دنبال به راه انداختن یک جنگ مذهبی است تا از دعاوی خود مبنی بر دشمنی غرب دفاع کرده و حمایت بیشتری را به خود جلب کند. فرستادن نیروهای زمینی آمریکا به میانه طوفان خاورمیانه دقیقا همان چیزی را به داعش اعطا می کند که در آرزوی آن است. نیروی نظامی نمی تواند به تنهایی این مشکل را حل کند و تنها شرایط را وخیم تر می کند.


چارلز فریلیچ، عضو ارشد مرکز بلفر، معاون مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل


حملات هوایی بدون استفاده از نیروی زمینی مشکل را پیچیده تر می کند. تلاش های فوری باید بر روی شکست داعش متمرکز شود، اما اسد نیز 250 هزار نفر را در سوریه کشته است و ایران نیز هنوز از بلندپروازی های هسته ای خود دست نکشیده است. این سه تهدیدات جدی تلقی می شوند.


گری سیمور، معاون پژوهشی مرکز بلفر، مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا


اوباما پس از حملات پاریس باید نشان دهد که استراتژی اش برای مبارزه با داعش، بدون درگیر کردن نیروهای زمینی آمریکا موفق خواهد بود. اولین گام حمله به الرقه توسط نیروهای کرد و نیروهای معتدل، به پشتوانه حملات هوایی آمریکا و متحدان آن است. اگر این حملات به موفقیت ختم شود، می تواند اعتبار استراتژی دولت را تضمین کند. اما در صورت شکست، اوباما باید استراتژی جدیدی که در آن استفاده از نیروی زمینی آمریکا لحاظ شده باشد، ارائه دهد.


حملات در آمریکا؟


مایکل مورل، عضو ارشد مرکز بلفر، معاون سابق رئیس سی.آی.ای


داعش، به عنوان یک گروه تروریستی تهدیدی علیه سرزمین آمریکا تلقی می شود. این تهدید در حال حاضر شکلی غیرمستقیم دارد و در قالب رادیکالیزه کردن جوانان آمریکایی برای انجام حملاتی مشابه پیش می رود. اف.بی آی در حال بررسی بیش از 900 مورد افراط گرایی در حالا رشد در کشور است که عمده آنها از سوی داعش صورت گرفته است و بسیاری از این موارد مربوط به افرادی است که ممکن است اقدام به حملاتی مشابه در خاک آمریکا کنند.


بحران مهاجرت


نیکلاس برنز، عضو ارشد مرکز بلفر، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا


بستن مرزها به روی مهاجران سوری اشتباهی بسیار بزرگ است زیرا آمریکا همواره دولتی دموکراتیک بوده که با روی باز از مهاجران استقبال کرده است. آمریکا ملتی شکل گرفته از مهاجران است. نباید از یاد برد که آلبرت انیشتین، هنری کیسینجر و مادلین آلبرایت به عنوان مهاجر به آمریکا آمده بودند. باز نگاه داشتن درها بسیار مهم است.


رولف موات لارسون، عضو ارشد مرکز بلفر، عضو سابق سی.آی ای و رئیس بخش اطلاعات و ضداطلاعات وزارت انرژی
همزمان با مبارزه با تروریسم، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که آشوب و بی نظمی منطقه ای نیز می تواند پیامدهای بلندمدتی را در پی داشته باشد. ما شاهد بروز یک فاجعه حقوق بشری در مقابل چشمان خود هستیم. غرب سرانجام مشکل مهاجران سوری را پس از رسیدن آنها به سواحل خود با عنوان یک بحران مورد شناسایی قرار داده است. آیا بحران واقعی این نیست که مردم بی گناه به طور نظام مند به خاک و خون کشیده می شوند؟ جهان متمدن نمی تواند در جنگ بر افراط گرایی پیروز شود تا زمانی که با شر به خاطر ماهیت وجودی آن مبارزه نکند.
چالش ها برای اروپا


داگلاس الکساندر، وزیر خارجه کابینه در سایه انگلیس
 

حملات تروریستی وحشتناک در پاریس نشان می دهد که رهبران اروپایی همزمان با بحران امنیتی، بحران مهاجرت و بحران منطقه یورو مواجه هستند. این حملات همچنین ثابت می کند که خاورمیانه به عنوان منطقه ای بی ثبات و با اوضاعی وخیم نیازمند رویکردی جدید از سوی رهبران جهانی است.
نیل فرگوسن، عضو هیات مدیره مرکز بلفر


اجازه دهید در مورد آنچه که در حال وقوع است، روشن و واضح صحبت کنیم. اروپا همانند امپراتوری روم در قرن پنجم، اجازه داده است که ترتیبات دفاعی آن فرو بپاشد. همزمان با افزایش ثروت در اروپا، دلاوری های نظامی و عزت نفس آن کاهش پیدا کرده است. اروپا در فروشگاه ها و استادیوم های خود به چالش کشیده شده است. همزمان، اروپا دروازه های خود را به روی افرادی باز کرده است که از رویه آبا و اجدادی خود دست نکشیده اند.
پاسخ های استراتژیک


ایوان پرکوسکی، پژوهشگر برنامه امنیت بین المللی مرکز بلفر


حملات ترویستی اخیر در پاریس تاکیدی مجدد بر لزوم شکل دهی به یک استراتژی جامع از سوی کشورهای غربی برای مبارزه با داعش و پایان دادن به جنگ مدنی در سوریه است. اقدامات از پیش برنامه ریزی نشده تنها منجر به تضعیف امنیت دسته جمعی غرب می شود. کشورهای غربی در عین اینکه باید مراقب باشند که به دام استراتژی داعش گرفتار نشوند، باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند که منابع بی ثباتی منطقه ای که منجر به رشد و بسط داعش می شود را از میان بردارند.


ورا میرونوا، عضو پژوهشگر مرکز بلفر


حملات پاریس نشان می دهد که مذاکرات بیشتر از آنچه که پیشتر تصور می شد حائز اهمیت است. غرب و روسیه باید دو طرف منازعه را وادار کنند که بر سر میز مذاکره نشسته و به توافق برسند. طبیعتا داعش انتظار افزایش حملات هوایی پس از حوادث پاریس را داشته و برای آن آماده است. آنچه که انتظار ندارند، گرد هم آمدن کشورهای غربی برای حصول به یک توافق سیاسی است که با کاهش آشوب در سوریه، بستر رشد داعش را از میان می برد.
دیوید ایگناتیوس، عضو ارشد مرکز بلفر، ستون نویس واشنگتن پست


آیا کشورهای غربی تصور می کنند که زندگی مسلمانان از اهمیت کمتری برخوردار است؟ اکثر ما حاضر به اقرار به چنین گزاره ای نیستیم. اما ابراز انزجار و خشم از قتل عام صورت گرفته در پاریس با بی تفاوتی نسبت به کشتارهایی مشابه در جهان عرب همزمان بوده است. مسلمانان این استانداردهای دوگانه را درک می کنند.
عضوگیری گروه های تروریستی


وندی شرمن، عضو ارشد مرکز بلفر، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا


موضوع تبلیغات، دیپلماسی عمومی و پیام رسانی بسیار مهم است. ما باید بفهمیم که چه چیزی این افراد را تحریک به اقداماتی از این دست می کند و تلاش کنیم با جذب این افراد به یک سبک زندگی جدید، پیام رسانی آنها راخنثی کنیم.
فرح پندیث، عضو ارشد مرکز بلفر، نماینده ویژه جمعیت های مسلمان در وزارت خارجه آمریکا
ما می توانیم با عزم و اراده ای مشابه آنچه که داعش دارد، وارد یک جنگ ایدئولوژیک شویم. آنها عزمی راسخ در راه خود دارند و ما نیز باید همین جدیت را برای مبارزه با آنها داشته باشیم.

 


رامی خوری، عضو ارشد مرکز بلفر، سردبیر دیلی استار

حمله به پاریس از سوی داعش در کنار احیاء القاعده و طالبان نشان می دهد که پاسخ جنگ با تروریسم قابل درک و قانع کننده، اما ناکارآمد بوده است. تلاشی جدی تر برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از عضوگیری گسترده این جنبش های خشونت طلب مورد نیاز است.


منبع : مرکز بلفر/ دیپلماسی ایرانی
 

پربیننده ترین خبرها