سایه دلار را از سر زائران اربعین بردارید!

سایه دلار را از سر زائران اربعین بردارید!
سه شنبه 3 آذر 1394 - 21:40

اغلب زائران عتبات مقدسه، کسانی هستند که در عمرشان با دلار سر و کار نداشته و شاید اصلا دلار ندیده اند، اما قوانین عجیب سفارت عراق، پیر و جوان را وادار کرده که این روزها در صرافی‌ها برای خریدن دلار صف بکشند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که با نزدیک شدن اربعین حسینی (ع) شور و شوق دلدادگان برای عزیمت به کربلای معلا هرلحظه افزایش می یابد، درخواست عجیب سفارت عراق و بی توجهی مسؤولان ذی‌ربط در داخل کشور، متقاضیان ویزای عراق را با مشکل مضاعف مواجه کرده است.

تعیین شروط غیرمعمول و نامعقول از سوی سفارت‌خانه‌های کشورهای زائرپذیر از جمله عراق؛ و کوتاه آمدن سازمان حج و زیارت و سازمان های تابعه، مقولۀ جدیدی نیست، اما درخواست واریز هزینه صدور ویزا به حساب سفارت عراق به دلار، آن هم مستقیما از سوی متقاضیان، امری است که راهیان کربلا را در روزهای اخیر، بیش از آن که به زحمت و دردسر بیندازد، به شگفتی واداشته است.

متقاضیان ویزای عراق از خود می پرسند؛ در شرایط کنونی که خودپردازهایی در عراق، با کارت بانکی ایرانی به مراجعه‌کنندگان ارز تحویل می دهد، چه معنا دارد که متقاضیان، در ایران ناگزیر از خرید دلار و واریز مستقیم آن به حساب سفارت باشند؛ و چرا معادل ریالی آن از افراد پذیرفته نمی شود؟

این روزها برای دریافت ویزا به هر یک از دفاتر مسافرتی که سر بزنی، بیشترین واژه‌ای که بیش از همه به گوش می‌رسد، "دلار" است.. دلار خریدی؟! دلار به بانک ... ریختی؟! نفری 30 دلار را واریز کردی؟.. دلار چنده؟ نمیشه به جای دلار، معادل ریالیشو بدیم؟!.. و ده ها پرسش و جملۀ دیگر که همگی از سردرگمی، تعجب و نارضایتی مردم حکایت دارد؛ و بدین ترتیب، پیرزن و پیرمرد زائر کربلا هم که در عمرش از بازیِ بی‌برکت دلار و پوند به دور بوده، به اصرار سفارت عراق باید پیش از گرفتن ویزا، ده ها بار واژۀ "دلار" را بشنود و بر زبان بیاورد و شاید برای اولین بار، آن را از نزدیک ببیند.

همه از هم می پرسند: آیا نمی شد که بانک طرف حساب سفارت، از مردم "ریال" بگیرد و به سفارت، دلار پرداخت کند؟! شاید گفته شود که قیمت دلار نامشخص و متغیر است؛ اما کافی است از مردمی که این روزها، اول در صف صرافی و سپس در صف بانک به ستوه آمده اند، بپرسی تا ببینی که آنها حاضرند برای هر دلار چند ده تومان بیش از بالاترین قیمت ممکن دلار در بازار، بپردازند، اما به "ریال" بپردازند.. همان ها که این روزها از خود می پرسند: راستی، نمی شد بدون "دلار" به کربلا برویم؟!

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها