کارشناس نظامی:

روسیه در کمین ترکیه و ناتو نخواهد افتاد

روسیه در کمین ترکیه و ناتو نخواهد افتاد
چهارشنبه 4 آذر 1394 - 15:07

بيروت (العالم) – یک کارشناس نظامی و راهبردی تاکید کرد، ترکیه با سرنگون کردن جنگنده روسیه بر فراز خاک سوریه علاوه بر اشتباه محاسباتی، طبق قوانین بین المللی و عرف نظامی نیز مرتکب تجاوزگری شد.

"امین حطیط" روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم تأکید کرد: واقعیت ها و داده های موجود حاکی است که جنگنده روسیه بر فراز خاک سوریه سرنگون شده است، به ویژه اینکه دو خلبان جنگنده در منطقه ای واقع در 6 کیلومتری داخل خاک سوریه فرود آمدند و در نتیجه به لحاظ تحلیل نظامی می توان گفت که جنگنده ترکیه نیز بر فراز خاک سوریه بوده است.
وی افزود: روسیه اعلام کرد جنگنده این کشور حدود یک و نیم کیلومتری تا مرزهای ترکیه فاصله داشت و زمانی که این جنگنده سرنگون شد دو خلبان آن با چتر نجات در عمق خاک سوریه فرود آمدند. با توجه به این داده ها و تحلیل ها می توان گفت که ترکیه با سرنگون کردن جنگنده روسیه بر فراز خاک سوریه مرتکب تجاوزگری شده است که این بر خلاف قوانین و موازین بین المللی و نظامی است.
حطیط در مقایسه بین جنگنده سوخوی 24 با جنگنده اف 15 و 16 نیز گفت: سوخو جنگنده نیست بلکه هواپیمای بمب افکنی است که مأموریت آن هدف قرار دادن اهدافی روی زمین است، و بر خلاف جنگنده های اف 15 یا 16 برای جنگیدن در آسمان به کار گرفته نمی شود. در حالی که این دوجنگنده به لحاظ ساختار به گونه ای هستند که برای رویارویی و درگیری با هواپیماها در آسمان طراحی شده اند. بنابراین، زمانی که گفته می شود جنگنده اف 15 یا 16 جنگنده سوخو را سرنگون کردند این به لحاظ علوم هوایی کاملا بدیهی و طببیعی است و ما انتظار نداریم که سوخو با جنگنده اف 15 یا اف 16 درگیر شود و آن را رهگیری و سرنگون کند. از این رو است که بر این نظر هستیم که اصطلاحی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کار برد و گفت این اقدام ترکیه «خنجر از پشت سر بود» کاملا درست است زیرا اولا هواپیما در جهت اهداف حمایت و پشتیبانی عملیات زمینی به کار گرفته می شود، و دوم اینکه بر فراز خاک سوریه بود.
وی در خصوص انگیزه های این اقدام ترکیه نیز گفت: این اقدام نشان می دهد که ترکیه تمایل دارد عملیات نظامی سوریه در منطقه که پیروزی هایی به دست آورده است متوقف شود. دوم اینکه هدف از این اقدام دور کردن ارتش سوریه از منطقه است که مورد حمایت جنگنده های روسی هستند. این اقدام ترکیه سبب می شود که روسیه از هدفی که برای آن اقدام کرده است منحرف شود. اما ترکیه دچار اشتباه محاسباتی شد و این احتمال وجود دارد که این تصمیم صرفا تصمیمی از سوی خود ترکیه بوده باشد، و اکنون نیز به دنبال توزیع مسئولیت آن با غرب است. همچنین ممکن است که این تصمیم از سوی آمریکا باشد، به ویژه اینکه داده و اطلاعات موجود حاکی است که غرب به ویژه اسرائیل در پشت سرنگون شدن هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز منطقه سینا در مصر بوده اند و هدف آنها نیز ا عمال فشار بر مسکو برای متوقف کردن حمایت خود از ارتش سوریه است.
حطیط در خصوص واکنش احتمالی روسیه نیز گفت: کسی که تصور می کند روسیه در خاک ترکیه وارد اقدام نظامی خواهد شد دچار اشتباه است زیرا روسیه با دقت عمل می کند و درکمینی که ترکیه و ناتو برای آن گسترده اند قرار نخواهد گرفت و از این رو واکنش مسکو در سه محور خواهد بود. محور اول دفاعی خواهد بود؛ به این معنا که سامانه های دفاع هوایی خود را در سواحل سوریه و مرزهای این کشور مستقر خواهد کرد، به گونه ای که مانع از پرواز هواپیماهای ناشناس خواهد شد و در این خصوص هواپیماهای ترکیه را هدف قرار خواهد داد و به این ترتیب مانع از تحقق خواست ترکیه در ایجاد منطقه حائل در مرزهای شمالی یا منطقه شمال غربی آن خواهد شد.

این تحلیلگر نظامی و راهبردی در ادامه افزود: تصور می کنم که دومین واکنش احتمال روسیه این خواهد بود که عملیات نظامی زمینی را با حمایت و پشتیبانی هوایی و با هدف پایان دادن به حضور عناصر مسلح در منطقه که مورد حمایت مستقیم ترکیه قرار دارند تسریع خواهد کرد.
وی افزود: سومین محور نیز این است که واکنش روسیه سیاسی یا اقتصادی باشد؛ به این معنا که تماس نظامی با ترکیه را قطع کند و فشارهای اقتصادی و سیاسی بر این کشور را افزایش دهد.

پربیننده ترین خبرها