غضنفر رکن آبادی کیست ؟+تصاویر

غضنفر رکن آبادی کیست ؟+تصاویر
چهارشنبه 4 آذر 1394 - 19:03

العالم - " غضنفر رکن آبادی " سفیر پیشین ایران در لبنان یکی از صدها قربانی فاجعه دوم مهرماه امسال در منا بود که پس از حدود شصت روز از آن فاجعه سرنوشت او مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم غضنفر اصل رکن آبادی (متولد ۱۳۴۵ در قم) دیپلمات ایرانی است که از ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۳سفیر ایران در لبنان بود.

رکن آبادی دکترای علوم سیاسی را پیش از دوره سفارت از دانشگاه لبنان در بیروت گرفته بود.

او که در سال 1393 ماموریت خود در بیروت را تمام کرد، درموسم حج سال 1394 به همراه تعدادی دیگر از دیپلمات های ایرانی برای انجام اعمال حج تمتع عازم عربستان سعودی شد و درروز مراسم برائت از مشرکین درمکه ، بیانیه این راهپیمایی را قرائت کرد.

در پی رویداد ازدحام حجاج در منا و فاجعه کشته شدن صدها نفر در آن، گمانه زنی های مختلفی در باره مفقودی و ربوده شدن رکن آبادی مطرح شد و برخی از رسانه‌ها خبر از احتمال کشته‌شدن وی در این حادثه دادند.

چند روز پس از فاجعه منا منابع سعودی در اقدامی عجیب و مضحک ادعا کردند که رکن آبادی درحج امسال وارد عربستان نشده است؛ اما پس از ارائه اسناد گذرنامه و ویزای سعودی و تصاویری از او در عربستان منابع سعودی دراین زمینه سکوت کردند.

با گذشت نزدیک به شصت روز از فاجعه منا، مقام های سازمان حج و زیارت و خانواده مرحوم رکن ابادی امروز چهارشنبه شناسایی پیکر آن مرحوم از طریق آزمایش های دی ان ای را مورد تایید قراردادند. 

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت امروز(چهارشنبه) در خصوص تأیید خبر فوت سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: شناسایی اولیه پیکر آقای دکتر رکن آبادی هفته گذشته انجام گرفته بود و سعودی ها عکس هایی از ایشان را در اختیار ما قرار دادند و همزمان با اعزام خانواده محترم دکتر رکن آبادی به مکه مکرمه این عکس ها برای تشخیص هویت در اختیار خانواده ایشان نیز قرار گرفت.

وی افزود: کار تطبیق چهره دکتر رکن آبادی توسط اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی انجام گرفت و بدلیل حساسیت موضوع آزمایش DNA بستگان درجه یک ایشان نیر تطبیق داده شد همچنین تطبیق اثر انگشت ایشان انجام گرفت  در ضمن اقلام همراه ایشان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان حج ادامه داد: نهایتاً روز گذشته با تأیید خانواده محترم ایشان بطور قطعی اعلام شد که پیکر دکتر رکن آبادی جز پیکرهایی است که در ایام 18 ذیحجه در محل مقبره الشهدای مکه دفن شده بود.

وی در خصوص تعیین وضعیت باقی مفقودین فاجعه منا گفت: بر اساس توافقی که در کمیته مشترک ایران و عربستان صورت گرفته نسبت به اعزام خانواده عزیزانی که تاکنون اطلاعی از آنها در دست نیست، اقدام شده است تا مسیر تشخیص هویت را بصورت جدی تر پیگیری کنیم.

اوحدی بیان کرد: در عربستان DNA از بستگان درجه یک  مفقودین گرفته می شود و کار تطبیق DNA صورت می گیرد وامیدواریم با اعزام خانواده های این عزیزان بتوانیم ظرف 10 روز آینده تعیین وضعیت سایر مفقودین را بصورت جدی تر دنبال کنیم.

وی در خصوص زمان انتقال پیکر دکتر رکن آبادی به کشور گفت: موضوع را دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان و کنسولگری ایران در جده دنبال می کنند و اگربتوانیم  تشریفات پرواز را انجام دهیم امیدواریم امشب بتوانیم نسبت به انتقال پیکر مطهر سفیر سابق ایران در بیروت و سه پیکر مطهر دیگر از جان باختگان اقدام کنیم.

آقایی‌پور،‌ فهیما و حسینی‌مقدم از دیگر دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران بودند که در فاجعه منا جان خود را از دست دادند.

قرار است پیکر مرحوم رکن آبادی از طریق عمان به ایران منتقل شود.

 

 

پربیننده ترین خبرها