افزایش فشار و تبعیض علیه شیعیان مغرب

افزایش فشار و تبعیض علیه شیعیان مغرب
چهارشنبه 4 آذر 1394 - 21:29

العالم - درحالیکه یکی از اعضای برجسته بنیاد تبلیغات دینی مغرب (متشکل از شیعیان) دراعتراض به اجرایی نشدن قانون درزمینه ممانعت از تبعیض براساس اعتقادات، تصمیم به توقف فعالیت خود دراین مرکز گرفته است، عده ای از فعالان شیعه مغربی " از حملات و تبلیغات فسق و کفر " علیه خود شکایت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " عصام حميدان الحسنی " عضو هیات مدیره بنیاد تبلیغات دینی مغرب گفته است که تصمیم وی برای توقف هرنوع فعالیت دراین مرکز، تصمیم فردی و نه گروهی است.

" حمیدان الحسنی " در گفتگو با روزنامه مغربی " هسپرس " گفت که به علت شک و شبهه به میزان جدیت نخبگان سیاسی مغرب چه در سطح مسئولان دولتی وچه جامعه مدنی درزمینه ممانعت از تبعیض بر اساس اعتقادات، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

الحسنی افزود که درجدیت همه این طرف ها در تعامل با زندگی مشترک و شهروندی و اجرای توافق بین المللی مربوط به آزادی عقیده یا حتی اجرای اصل قانونی مربوط به جلوگیری از تبعیض بر اساس اعتقادات تردید دارد.

به موجب متن قانون اساسی که بخشی جدایی ناپذیر از سند قانونی تصویب شده در سال 2011 به شمار می رود، مغرب باید به ممنوعیت و مبارزه با اشکال مختلف تبعیض بر اساس جنسیت یا رنگ یا اعتقادات و فرهنگ و وابستگی اجتماعی یا زبان یا معلولیت یا وضعیت شخصی پایبند باشد.

الحسنی گفت که نخبگان جامعه مدنی در مغرب فقط توجه خود را به قضیه منع تبعیض براساس جنسیت متمرکز کرده اند اما به منع تبعیض بر اساس اعتقادات توجهی ندارند و فقط به اصل رعایت انصاف در ارث و میراث اهمیت می دهند و برای سایر حقوق و واجبات میان شهروندان و لزوم تبعیض قائل نشدن میان آنان اهمیتی قائل نیستند.

این سخنگو از آنچه " توجه فراوان به ادغام افراط گرایان در زندگی مدنی و سیاسی " نامیده شده است " ، درحالیکه برخی از شهروندان مسالمت جو از حقوق مدنی و سیاسی خود محروم هستند، ابراز شگفتی کرد و گفت کوتاه ترین راه برای انسجام ملی در جامعه، بازداشت افراد در ارتباط با موضوع های تروریستی است.

وی افزود که این نتیجه سیاست اشتباه در چاره اندیشی برای اختلافات فکری و سیاسی در جامعه است.

این سخنگو در ادامه گفت که مغرب مقدار زیادی از بیت المال را صرف تقویت اصول عدالت و آشتی در کشور کرده است اما با این حال ، درحال تکرار اشتباه های گذشته است زیرا به گفته وی ، در هر یک یا دو دهه این نیاز وجود دارد که بازنگری در مفهوم عدالت و آشتی صورت گیرد.

درهمین حال ، " محمد الحموشی" فعال دیگر مغربی گفت جریان وهابی، اقدام های تحریک آمیز هدفمندی را علیه شیعیان مغرب مرتکب می شود و دراین راه از همه امکانات موجود اعم از پایگاه های اینترنتی ، مجله ها ، روزنامه ها و شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند و فعالیت آنان به تهدید به قتل و آتش زدن نیز رسیده است.

به گفته این سخنگو، کسانی که مدعی حمایت ازحقوق بشر هستند و از ارزش های دموکراسی و آزادی عقیده دم می زنند، به این اقدام های تحریک آمیز و تهدید ها توجهی نمی کنند.

وی افزود که مسئولان مغربی علی رغم آگاهی از مواضع و باورهای ما، از محاصره دست برنمی دارند و به مشکل تراشی در راه ما ادامه می دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها