مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر چگونه برگزار شد؟

جمعه 6 آذر 1394 - 11:20

کمیته عالی انتخابات در مصر اعلام کرد: در دور اول از دومین و آخرین مرحله انتخابات پارلمانی در مصر، 9 نامزد براساس قانون انتخاب فردی به همراه لیست انتخاباتی "فی حب مصر" در قاهره، جنوب، مرکز و شرق استان دلتای این کشور پیروز شدند.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، کمیته عالی انتخابات در مصر افزود: دور دوم انتخابات، نامزدها در 99 حوزه انتخابیه برای کسب 213 کرسی باقیمانده با یکدیگر به رقابت خواهند پرداختند.

بیش از 8 میلیون نفر در دور دوم انتخابات مجلس نمایندگان مصر در 13 استان در پای صندوقهای رای حاضر شدند تا بدین ترتیب، درصد مشارکت مردم در مقایسه با دور اول افزایش یابد.

ایمن عباس رییس کمیته انتخابات مصر در کنفرانس مطبوعاتی گفت: هشت میلیون و 412 هزار و 11 نفر و به عبارتی 29.83 درصد افراد حائز شرایط شرکت در انتخابات، رای خود را در صندوق ریختند.

وی افزود: 572 هزار و 400 رای جزو آرای باطله بوده است.

این نتایج اعلام شده نشان می دهد که احزاب بزرگ مانند الوفد، التجمع و الناصری بطور چشمگیر پس رفت داشته اند و در مقابل، احزاب جدید مصر همچون الاحرار و مستقبل الوطن برتری را از آن خود کرده اند که گفته می شود هوادار عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر هستند.

علاوه بر همه اینها، پولهای سیاسی در شکل دادن به سرنوشت این مبارزه انتخاباتی نقش محوری و تاثیرگذاری داشت.

"ثروت شلبی" معاون سردبیر روزنامه الاهالی در گفت وگو با خبرنگار العالم ابراز داشت: بدترین ویژگی این انتخابات حضور قدرتمند و تاثیرگذار پولهای سیاسی بود که باعث تباه شدن انتخابات گردید و رای دهندگان فقیر را جهت انتخاب نامزدهای به خصوص تحت فشار قرار داد. ما بیم آن داریم که دولت بتواند بدین ترتیب بر مجلس ملت تسلط یابد.

فهرست " فی حب مصر" توانست تمامی فهرست های انتخاباتی رقیب را کنار بزند و اکثر چهره های مخالف دولت از صحنه انتخابات حذف شدند . این دو واقعیت چند سوال را در مورد عملکرد مجلس نمایندگان جدید و نحوه ارتباطش با حاکمیت را در اذهان تداعی می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها