اذعان سفیر بحرین به قدرت اقتصادی ایران

اذعان سفیر بحرین به قدرت اقتصادی ایران
شنبه 7 آذر 1394 - 15:08

سفیر بحرین در ژاپن، در مطلبی با اشاره به توانایی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، مهمترین توانایی اقتصادی ایران را نیروی انسانی دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در بخشهایی از مطلب "خليل حسن" سفیر بحرین در ژاپن، در سایت "ایلاف"، آمده است:
ایران تحولات اقتصادی جدیدی را تجربه کرده است، این کشور علاوه بر دارا بودن منابع سرشار طبیعی، از اقتصادی متنوع، و  مازاد اقتصادی، جامعه مدنی دانش آموخته برخوردار است، به همین دلیل سرمایه گذاری خارجی به ایران در ارتقای این ثروتها کمک می‌کند.
ایران اگر به دنبال جذب سرمایه گذاری ها است، باید اصلاحات مهمی را انجام دهد که شامل تقویت قوانین حق مالکیت، تحویل دارایی‌های دولتی به بخش خصوصی و تضمین استقلال بانک مرکزی است؛ تا بتواند از نتایج توافق هسته‌ای بهره‌مند شود.
ایران تنها کشور دنیا است که به صورت همزمان دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است. ایران در رتبه بندی ذخایر گازی دنیا در جایگاه دوم، و در نفت در جایگاه چهارم قرار دارد. ایران همچنین از امکانات اقتصادی گسترده و متعددی برخوردار است، به عنوان مثال تولید داخلی این کشور 1.4 میلیون دلار است که 1.5 درصد مجموع کل تولیدهای داخلی در دنیا به شمار می‌آید. رتبه اقتصادی این کشور در دنیا 18 است و بین کشورهای ترکیه و استرالیا قرار دارد.
مهمترین توانایی اقتصادی ایران در نیروی انسانی است. این کشور 80 میلیون نفر جمعیت دارد که این رقم نزدیک به آلمان و ترکیه می‌باشد. 65 درصد این جمعیت زیر 35 سال سن دارند و 73 درصد از مردم در شهر زندگی می‌کنند که این آمار مشابه کشورهای صنعتی است. سطح تحصیلات و آموزش مردم این کشور بالا است، و 87 درصد از مردم این کشور سواد خواندن و نوشتن دارند. این رقم در بین جوانان 15 تا 24 سال 98 درصد است. 4.4 میلیون نفر در ایران دانشجو هستند. 60 درصد از این دانشجویان زن می باشند که 44 درصد از آنان در حال تحصیل علوم، فن آوری، مهندسی و ریاضیات هستند.
پس از روسیه و آمریکا، و طبیعتا چین و هند، ایران در جایگاه پنجم آموزش و تحویل مهندسان به جامعه قرار دارد.
7.5 میلیون نفر از مردم ایران تحصیلات دانشگاهی دارند، که از این رقم 13.3 درصد نیروی کار این کشور را تشکیل می دهد.
ایران، بدون سرمایه گذاری‌های خارجی، نمی‌تواند از این امکانات گسترده بهره بجوید.
نرخ سرمایه‌گذاریهای خارجی در ایران اکنون 43 میلیارد دلار است و دولت ایران امیدوار است که طی 5 سال آتی این رقم را به یک تریلیون دلار معادل 25 برابر افزایش دهد.

پربیننده ترین خبرها