چرا کشتی روسی قاعدۀ عبور از تنگه بُسفر را رعایت نکرد؟

چرا کشتی روسی قاعدۀ عبور از تنگه بُسفر را رعایت نکرد؟
شنبه 14 آذر 1394 - 17:29

در سایه تنش بی‌سابقه در روابط روسیه و ترکیه، کارشناسان این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا کشتی آبی-خاکی "ساراتوف" روسیه هنگام عبور از تنگه بُسفر ترکیه در دریای مدیترانه، پرچم مهمان را بالا نبرد؟

به گزارش پایگاه خبری العالم، بر اساس عرف بین الملل، کشتی های جنگی که از آب های یک کشور عبور می کنند باید پرچم آن کشور را به نشانۀ دوستی بالا ببرند و این کاری بود که کشتی روسی که عازم سوریه بود، هنگام عبور از تنگه بسفر ترکیه، انجام نداد.

به نوشته روسیه الیوم، کشتی ساراتوف روس حامل محموله ای برای بندر "طرطوس" در سوریه بود. پایگاه لجستیک روسیه در دریای مدیترانه در این بندر قرار دارد؛ کشتی آبی خاکی "کورولیف " روسیه نیز پیشتر هنگام عبور از این تنگه (بُسفر) پرچم ترکیه را بالا نبرده بود.

با توجه به این که حمله ی اخیر ترکیه به هواپیمای روسی بر فراز سوریه، خشم نظامیان روس و از جمله دریانوردان و کارکنان نیروی هوایی این کشور را برانگیخته است، کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا بالا نبردن پرچم مهمان در کشتی روسی ، تصمیم کاپیتان کشتی بوده و یا از مقامات ارشد چنین فرمانی صادر شده است؟

خاطرنشان می شود که مسئولان روس وعده داده اند که اقدام تروریستی ترکیه در هدف قرار دادن جنگنده روسی پایان خوشی ندارد؛ ولادیمیر پوتین تاکید کرد که روسیه در این زمینه تنها به تحریم های اقتصادی بسنده نخواهد کرد بلکه پاسخ روسیه بسیار شدیدتر خواهد بود و آنکارا و همه ی کسانیکه در این عملیات دست داشته اند پشیمان خواهند شد.

کارشناسان عقیده دارند که اقدام کشتی بزرگ ساراتوف هنگام عبور از گذرگاه دریایی ترکیه مبنی بر بالا نبردن پرچم مهمان حامل این پیام برای ترکیه است که روسیه در کمین کشتی ها و زیردریایی های ترکیه نشسته است.

بنابراین کارشناسان معتقدند که خودداری کشتی ساراتوف از بالا بردن پرچم مهمان در آب های ترکیه یا چالش طلبی مستقیم و تحریک ترک ها در اقدامی از پیش برنامه ریزی شده در سطح بالاست یا تصمیمی شخصی از جانب کاپیتان این کشتی است، زیرا صبر ارتش روس در انتظار برای دریافت فرمان پوتین برای آزار ترکیه یا نواختن سیلی نظامی مستقیم به آنکارا و گرفتن انتقام جنگنده روسی، به سر آمده است.

واقعیت این است که کسی نمی داند مسکو تا چه زمانی می خواهد در برابر حادثه سقوط جنگنده این کشور، واکنش های مختلف نشان دهد و نیز این سوال مطرح است که آیا مقامات ترک پیش از هدف قرار دادن جنگنده روسی، عواقب کار خود را سنجیده و برای آن برنامه ریزی کرده بودند؟

کشتی ساراتوف روسیه

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها